Stiftelsen for en Kritisk og Undersøkende Presse

DATASKUP 26. OKTOBER 2024

2024/10/26 09:30:00
Countdown placeholder
Nedtelling

Graving i Greenpeace sår nye gravejournalister

For noen år siden så ledelsen i Greenpeace tendenser til gravejournalistikkens død i England. Nå har de opprettet en egen gravegruppe i organisasjonen.

For noen år siden så ledelsen i Greenpeace tendenser til gravejournalistikkens død i England. Nå har de opprettet en egen gravegruppe i organisasjonen.

Tre  britiske journalister jobber nå på spreng for å fortelle om Greenpeace sine aksjoner. Jim Footner er lederen av Greenpeace sin egen undersøkende avdeling som stadig øker omfanget av dekningen av miljøorganisasjonens aksjoner verden over.

Avdelingen ble startet for et år siden, og både journalister fra BBC og andre store mediehus har blitt snappet opp av organisasjonen.

Sammenliknet gravejournalistikk med fjellklatring

Footner, som selv ikke har journalistbakgrunn, forteller at han i starten tenkte på journalistikk som fjellklatring.

– Jeg så på arbeidet som å gå opp på et fjell der du stadig får mer informasjon. På toppen av fjellet er du ferdig og kan rulle ned på andre siden, sier Footner til Siste Skup.

Etter å ha jobbet med plattformen Energy Desk har han endret oppfatning av journalistisk metode.

IS_SKUP7_5953

– Nå sammenlikner jeg det mer med en skatingbane der man gjennom hele prosessen har både oppturer og nedturer, og de kommer ofte rett etter hverandre. Jeg har forstått at det er like viktig å finne ut hvordan en skal fortelle en historie som hva man faktisk forteller.

Energy Desk er en journalistisk plattform og er opprettet for å lage en mer profesjonell historiefortelling enn de tidligere mer akademiske rapportene.

Presseetikk i Greenpeace

Greenpeace har gått fra kampanjearbeid til journalistikk. Footner får ofte spørsmål om hvordan overgangen har vært, særlig med tanke på organisasjonens presseetikk.

– Vi har klare retningslinjer: Hva som forsvarer bruk av undercovermetoder, hvordan vi møter offentligheten. Vi er klar over at vi kommer til å bli overvåket og tar samfunnsoppdraget vårt alvorlig.

– Hvordan har overgangen  fra kampanjer til journalistikk påvirket arbeidet ditt?

– Vi har ansatt journalister slik at presseetikken skal ivaretas og for at noen med journalistisk metode jobber for oss. Vi har jo et rykte på oss at vi er ute i båter og har ulike kampanjer. Nå gjør vi også journalistikk, svarer Footner til Siste Skup.

– Kan journalisme være kampanjerettet?

– Så lenge man gjengir fakta uavhengig av hvem det er som rapporterer den så er det god journalistikk, hevder Footner.

Betalte akademikere for å gi kull-bløff

Gravegruppen til Greenpeace avslørte nylig at kullvennlige selskaper har betalt penger til blant annet professorer på Penn State i USA for å slippe informasjon om at kull ikke er så klimafarlig som tidligere antatt. Klimaskeptikere har blant annet bløffet i forskningsresultater. De har også laget flere saker om hvordan tunfiksfabrikanter har prøvd å unngå å informere om hvor tunfisken i produktene deres kommer fra, en avsløring av Greenpeace viser at mye av tunfisken som produseres av engelske selskap egentlig er thailandske tunfisker.

Dette er en av flere avsløringer Greenpeace har kommet med gjennom journalistiske metoder og i følge Footner er dette bare starten.

På forsiden nå