Stiftelsen for en Kritisk og Undersøkende Presse

DATASKUP 26. OKTOBER 2024

2024/10/26 09:30:00
Countdown placeholder
Nedtelling

Forsvaret solgte båter som bare "ble borte"

Kristoffer Egeberg avslørte hvordan minst ti norske store marinefartøy havnet hos paramilitære selskaper i Vest-Afrika, på SKUP-konferansen fortalte han hvordan.
- Jeg sjokkerte forsvaret da jeg fant igjen båtene de hadde solgt, sier Kristoffer Egeberg

- Jeg sjokkerte forsvaret da jeg fant igjen båtene de hadde solgt, sier Kristoffer Egeberg

- Det er solgt mage gamle fartøy i det siste. Vi tenker kanskje at de er gamle og utdaterte, men for dem det gjelder er det et stort steg opp for krigsherrene i Vest-Afrika, sier Egeberg.
20. mars bestilte haug dokumenter. Ene notatet untatt offentligheten, det blåser han i. Bestiller det han vil ha.
Sentralt stod CAS Global som kjøper av flere slike båter fra forsvaret. CAS Global er et firma hvis hjemmeside har en nyhet, klokka alltid er tolv, og som oppgir firmaadresse som ligger på et jorde. Dermed fortsatte han med å lete opp personene fra CAS Global på linkedIn, twitter og andre sosiale medier.
- Båtene var ikke på jordet som var CAS Globals hjemmeside, så hvor var de da?
IMO, AIS, MMSI og bildesøk ble løsningen. Dette er blant annet registreringsnummer på radio og kommunikasjonsutstyr. Her startet han med å lete etter båtene og brukte båtenes egne kommunikasjonssystemer til å finne dem igjen via databaser. Etter å ha funnet båtene i Lagos lette han opp byens havn på google maps, og sammenlignet med det han fant fra båtspottere.
- Bildesøk i google er kjempegenialt. Jeg søkte på boat patrol Lagos og lignende ting. Jeg visste også hvilken farge båtene hadde, og kunne laste opp bilde av dem da de var norske, så hentet google lignende bilder til meg, sier Egeberg.
Slik fant han igjen ti båter i paramilitære selskaper i Vest-Afrika. Flere av disse hadde havnet hos krigsherrer i blant annet Nigeria.
- Forsvaret fikk sjokk, sier Egeberg.
Stortingets Kontroll komite mente militære skulle sjekket hvem de solgte båtene til. Forsvaret på sin side mente at det var slik en kontrollkomite måtte finnes for.Ingen hadde sjekket skikkelig hvor båtene havnet, og dokumenter med nummer og navn fantes plutselig ikke lengre.
- Jeg fikk innsyn i dokumenter som henviste til kontrakter som ingen hadde eller mente eksisterte hos dem. Det er tusenvis av dokumenter som er borte i denne saken, sier Egeberg.
Forsvaret holder fortsatt et lokk over dette, og Egenberg sier han ikke har fått dokumenter de siste 5-6 månedene.
- Dette er bare ti av Gud vet hvor mange båter som er solgt. I tillegg har forsvaret solgt annet utstyr, blant annet beltevogner. Denne saken er ikke på langt nær over, sier Egeberg.

På forsiden nå