TU

Haldenreaktorens hemmelige
kunde i USA

Teknisk Ukeblad

Foto: IFE/Faksimile: EPRI

Metoderapport - SKUP 2022



Haldenreaktorens hemmelige kunde i USA

En etter en har Teknisk Ukeblad avslgrt navnene pa atomselskapene som er omfattet av
granskingen av forskningsjuks ved Haldenreaktoren. Jakten pa det siste kundenavnet ble
spesielt krevende. Verken Institutt for energiteknikk (IFE), norske eller amerikanske
myndigheter, ville ut med dette. Til slutt fikk vi via USA innsyn i et hemmeligstemplet
dokument som granskerne selv har skrevet og som varen 2020 ble sendt til @kokrim.

Innsender:
Roald Ramsdal, roald.ramsdal@tu.no, 91721449

Takk til:
Ole Petter Pedersen, tidligere redaktgr for tu.no
Erik Martiniussen

Publisert:
Artikler publisert i Teknisk Ukeblad (tu.no) 2021

Redaksjon:
Teknisk Ukeblad
Grensen 3
0159 Oslo


mailto:roald.ramsdal@tu.no

Innhold

Innledning
Problemstillinger
Hva er nytt?
Organisering av arbeidet
Fremgangsmate og metodebruk
Innsyn i Norge
Amerikanske myndigheter nekter & svare
Mislykket fisketur
Innsyn i USA
Jakten pa kundenavnet
Gjennomgang av vitenskapelige publiseringer
Tilsvar og kommentarer
Publisering
Etterspill og konsekvenser
Spesielle erfaringer
Oppsummering

Liste over publisering

10

12

12

14

16

17

18

19



Innledning

12. mai 2020 gikk Institutt for energiteknikk (IFE) ut og fortalte at det var avdekket
misligheter i fire kundeprosjekter ved Haldenreaktoren, og at ytterligere tre prosjekter ble
gransket videre. IFE er et av Norges st@rste forskningsinstitutter og forskningsjukset gjaldt
avansert teknologi. Dette var apenbart en sak Teknisk Ukeblad burde fglge.

Et helt sentralt spgrsmal var a finne ut hvem av IFEs kunder man mente hadde fatt
manipulerte forskningsdata. Verken IFE selv eller norske myndigheter ville fortelle noe om
dette.

Flere medier kastet seg pa saken. NRK avdekket at kunder i landene Japan, Frankrike, USA og
Canada var involvert. De publiserte 30. mai 2020 navnet pa en av kundene, det statlige
kanadiske atomselskapet AECL".

De andre kundene var ukjente. Helt til TU 6. juli 2020 avdekket at de japanske atomgigantene
Hitachi og Mitsubishi var varslet om at de kunne ha fatt manipulerte forskningsdata fra IFE2.
Kilden var stralevernet i Japan, som har vaert langt mer apne enn norske myndigheter.

Hgsten 2020 avdekket TU ogsé at et prosjekt for den statlige franske atomgiganten Electricité
de France (EDF) ble gransket?®.

| 2021 var alle instituttets kunder som var omfattet av granskingen kjent — bortsett fra én.
Verken IFE selv, norske eller amerikanske myndigheter ville regpe navnet pa den amerikanske
kunden som hadde brukt Haldenreaktoren til atomforskning, som man mistenkte at det var
jukset med.

Varen 2021 kunne TU avslgre at den amerikanske kunden er det verdenskjente
forskningsinstituttet EPRI (Electric Power Research Institute) i USA, samt en rekke detaljer om
pastandene om juks i testene som ble gjort for dem pa 90-tallet i Halden.

! NRK: Stralevernmyndigheter p& tre kontinenter jakter p& spor av norsk forskningsjuks, publisert 30. mai 2020
https://www.nrk.no/osloogviken/stralevernmyndigheter-pa-tre-kontinenter-jakter-pa-spor-av-norsk-forskningsj
uks-1.15034204

2 TU: Disse japanske atomgigantene ble varslet om at de kan ha fatt forskningsjuks fra Haldenreaktoren,
publisert 6. juli 2020.
https://www.tu.no/artikler/disse-japanske-atomgigantene-ble-varslet-om-at-de-kan-ha-fatt-forskningsjuks-fra-h
aldenreaktoren/495386?key=QZeKmLplL

3 TU: Fransk atomgigant fikk testet reaktorbrensel i Haldenreaktoren. N& granskes prosjektet for juks, publisert
3. september 2020.
https://www.tu.no/artikler/fransk-atomgigant-fikk-testet-reaktorbrensel-i-haldenreaktoren-na-granskes-prosjek
tet-for-juks/497884?key=Q7SaVegf



https://www.tu.no/artikler/fransk-atomgigant-fikk-testet-reaktorbrensel-i-haldenreaktoren-na-granskes-prosjektet-for-juks/497884?key=QZSaVegf
https://www.tu.no/artikler/fransk-atomgigant-fikk-testet-reaktorbrensel-i-haldenreaktoren-na-granskes-prosjektet-for-juks/497884?key=QZSaVegf
https://www.tu.no/artikler/disse-japanske-atomgigantene-ble-varslet-om-at-de-kan-ha-fatt-forskningsjuks-fra-haldenreaktoren/495386?key=QZeKmLpL
https://www.tu.no/artikler/disse-japanske-atomgigantene-ble-varslet-om-at-de-kan-ha-fatt-forskningsjuks-fra-haldenreaktoren/495386?key=QZeKmLpL
https://www.nrk.no/osloogviken/stralevernmyndigheter-pa-tre-kontinenter-jakter-pa-spor-av-norsk-forskningsjuks-1.15034204
https://www.nrk.no/osloogviken/stralevernmyndigheter-pa-tre-kontinenter-jakter-pa-spor-av-norsk-forskningsjuks-1.15034204

En av metodene var a bruke opplysninger vi fikk ut gjennom en innsynsklage til norske
myndigheter, til 8 fremme innsynskrav etter den amerikanske offentlighetsloven. Pa denne
maten fikk TU ut informasjon som i Norge fortsatt er hemmeligstemplet. Informasjonen er en
sentral del av IFEs anmeldelse til @kokrim.

Vi kunne ogsa avslgre at den amerikanske kunden fremdeles markedsfgrer en teknisk rapport
som viser til den ene testen som er gransket, for 95.000 dollar.

Problemstillinger
Da vi startet arbeidet gnsket vi a belyse fglgende problemstillinger:

Hvilke kunder av IFE har fatt forskningsprosjekter gransket for juks?
Hvilke pastander er blitt undersgkt?

Pa hvilken mate skal jukset ha skjedd?

Hvorfor skjedde jukset?

Hvordan ble forskningsresultatene brukt?

Hva er nytt?
Arbeidet har avdekket fglgende nyheter:

e At det verdenskjente amerikanske forskningsinstituttet EPRI (Electric Power Research
Institute) er en av IFEs kunder som er bergrt av granskingen av forskningsjuks i
Haldenreaktoren.

e En rekke nye detaljer om forskningsjukset som angivelig skal ha skjedd i
eksperimentene for EPRI, som ble gjennomfgrt i Haldenreaktoren.

e Deler avinnholdet i IFEs anmeldelse til @kokrim.

e Vi har videre dokumentert at publisert atomforskning viser til testene som har veert
gransket.

Organisering av arbeidet

Arbeidet med forskningsjukset i Haldenreaktoren har veert et langdrygt prosjekt som har
pagatt ved siden av Igpende nyhetsarbeid for TU. Svaert lang ventetid pa svar fra utenlandske
myndigheter samt pa svar pa innsynsbegjaeringer og klager har ogsa vaert en utfordring. |
perioden f@r publisering var jeg skjermet for arbeid med andre saker.



Fremgangsmate og metodebruk

Innsyn i Norge

Helt sentralt i jakten pa IFEs amerikanske kunde var e-postene Direktoratet for stralevern og
atomsikkerhet (DSA) sendte til kollegaene hos Nuclear Regulatory Commission (NRC) i USA
om forskningsjukset pa varen og forsommeren 2020. NRC er de fgderale
stralevernmyndighetene i USA.

Den 1. juli dukket det opp en interessant journalpost i postlistene til DSA. Tittelen var
«Investigation of irregularities in some earlier research projects at the Halden reactor - NRC».
Journalposten var i einnsyn datert 26. juni samme ar og sa for meg ut som én e-post. Datoen
skulle senere vise seg & vaere misvisende, den anga bare nar e-posttraden var videresendt
internt hos DSA. Journalposten skulle ogsa vise seg a veere flere e-poster mellom DSA og
NRC.

DSAs journalpost 19/00813-30, som inneholder deres e-postveksling og tilhgrende vedlegg
med sgstermyndigheten i USA, skulle bli avgjgrende for a fa hull pa saken.

Vi ba om innsyn i denne samme dato som journalposten ble publisert i einnsyn. Den 7. juli
kom, ikke uventet, avslaget fra DSA. DSA viste til et unntak i den gamle offentlighetsloven fra
1970 (Off.I§5a) og atomenergiloven paragraf 53.

«Dokumentene inneholder opplysninger om forretningsforhold som det er av
konkurransemessig betydning a’hemmeligholde av hensyn til den som opplysningene
angar. Dette skyldes at spredning av opplysningene vil kunne fare til skonomiske tap
for virksomhetene enten direkte eller ved at konkurrenter utnytter opplysningene»,
het det blant annet i avslaget fra DSA.

Jeg klaget pa dette samme dag. Det skulle bli starten pa en szerdeles langdryg klageprosess
mot forvaltningen. Etter & ha purret gjentatte ganger til DSA, klaget til Sivilombudet pa sen
saksbehandling, og forspkt meg pa a sende klagene direkte til klageinstansen Helse- og
omsorgsdepartementet, sa ga DSA meg fgrst delvis innsyn i journalposten den 4. februar
2021. Det var over et halvt ar etter at vi ba om innsyn.

Vi fikk da omsider innsyn i to e-poster som var sendt fra DSA til de amerikanske
stralevernmyndighetene, samt et kortfattet svar fra NRC. DSA hadde sladdet kundenavnet og
hva det gjaldt. Det eneste som kom frem, var at det var et forskningsprosjekt utfgrt i
perioden 1994-1997 i Halden.



Den ene sladdede e-posten vi fikk fra DSA:

We are looking into the technical details on this, and we are awaiting the further investigation from

IFE on these new issues. However you will find attached information on the project relevant for
US/NRC. The customer is - and it concerns ﬂn the

time period 1994-1997.

In order to clarify how the results from the experiments has been used, we (and IFE) depend on
information from the relevant customers. Such information is necessary also to be able to initiate
protective measures if needed to avoid possible negative effects from the use of the test results. So
please do not hesitate to contact DSA if you need a further dialogue on these matters.

Vi klaget pa sladdingen. Ogsa det skulle vise seg a bli en langdryg prosess. Klageprosessen
forte ikke frem og vi fikk endelig avslag 24. juni 2021. Som jeg kommer tilbake til, var
prosessen likevel svaert nyttig for a fa ut flere opplysninger om dokumentene.

DSA unntok ogsa begge vedleggene fra offentlighet: Det ene var granskernes eget notat om
det amerikanske prosjektet, som vi senere skulle fa innsyn i fra USA. Det andre var
granskernes svaert korte og anonymiserte sammendrag av granskingen.

Amerikanske myndigheter nekter d svare

Kort tid etter at jeg hadde fatt de sladdede e-postene fra DSA, kontaktet jeg mottakeren NRC
i USA med et hap om a fa ut flere opplysninger.

Hapet var imidlertid tynt. De amerikanske myndighetene hadde tidligere vaert sveert
ordknappe om den amerikanske kunden.

«I’'m sorry, we are not in a position to identify the U.S. customer», svarte en talsperson for
NRC til TU 9. juli 2020.

Jeg viste til at jeg hadde fatt informasjon fra norske stralevernmyndigheter med hjemmel i
den norske offentlighetsloven om et at et prosjekt utfgrt for en amerikansk kunde i
1994-1997 ble gransket. Jeg spurte om hva slags prosjekt det var, om det gjaldt brennstoff
eller materialer, og om hvem kunden var. Videre spurte jeg om de hadde vurdert mulige
sikkerhetskonsekvenser for atomanlegg i USA og om de hadde konkludert angdende dette.
Spgrsmalene ble sendt til personen hos NRC som hadde fatt e-postene fra stralevernet i
Norge.

Svaret kom samme dag, 9. februar 2021, fra NRCs kommunikasjonsavdeling. De gjentok
informasjonen de tidligere hadde gitt oss:

«In April 2020, the IFE released results of its investigation. The NRC received a
summary of the report. The investigation said one US customer had a research project
implicated in the fraud, but did not identify that customer. It is not the NRC. The NRC



has conferred informally with the US customer but is not identifying that entity. We
are confident there are no safety implications for commercial nuclear power plants in
the United States or elsewhere because of this US-sponsored research project being
implicated in the investigation.» (min utheving)

Det amerikanske stralevernet ville altsa heller ikke si noe, i motsetning til
spstermyndighetene i Frankrike, Canada og Japan, som tidligere hadde veert apne med oss.

Mislykket fisketur

Neste forsgk var en fullstendig mislykket fisketur hos de amerikanske assosierte
medlemmene av Haldenprosjektet. Jeg antok at en av disse kunne vaere kunden som hadde
hatt et bilateralt forskningsprosjekt i Haldenreaktoren som ble gransket.

Det var fgrste gangen jeg kontaktet Electric Power Research Institute (EPRI), som senere
skulle vise seg a veere kunden. Jeg kontaktet dem, samt atomselskapene Westinghouse
Electric Company og Global Nuclear Fuel- Americas (General Electric) den 15. mars 2021. Jeg
ba dem bekrefte eller avkrefte om et prosjekt som de hadde fatt utfgrt ved Haldenreaktoren
ble gransket for vitenskapelig uredelighet. Tanken var at maten de svarte pa kanskje kunne gi
en pekepinn pa om de var informert om granskingen eller ikke. E-postene til Westinghouse
og EPRI forble ubesvart. En talsperson for Global Nuclear Fuel- Americas svarte at spgrsmal
om granskingen matte rettes til det ansvarlige myndighetsorganet. Etter dette var jeg lite
klok pa hvem det kunne veere.

Innsyn i USA

Vi hadde altsa mgtt veggen bade hos IFE, hos norske myndigheter og hos de amerikanske
stralevernmyndighetene. Bade DSA og IFE hadde tidligere gjort det svaert klart at de ikke kom
til 3 oppgi noen navn pa noen kunder. Men jeg gnsket ikke a gi meg. Jeg ville finne ut hvem
den siste kunden var, som var involvert i granskingen av forskningsjuks ved Haldenreaktoren.

Den 22. september 2020 hadde jeg allerede forsgkt meg pa den fgrste, famlende
innsynsbegjzeringen etter den amerikanske offentlighetsloven (Freedom of Information Act)
til NRC. Denne ble levert via den amerikanske innsynsportalen pa foiaonline.gov. Dette er en
ganske imponerende tjeneste, der man kan fremme innsynskrav, felge med pa status for
saksbehandlingen og klage.

Jeg hadde da bedt om en kopi av korrespondansen mellom DSA og NRC angdende
granskingen av misligheter i tidligere forskningsprosjekter ved Haldenreaktoren. Jeg viste til
at korrespondansen startet varen/sommeren 2020, og at en av e-postene sannsynligvis var
datert 26. juni 2020. Svaret fra NRC kom 16. oktober 2020 og var nedslaende.



Den f@rste innsynsbhegjeeringen til USA:

NRC FORM 464 Part | U.§. NUCLEAR REGULATORY COMMISSION | NRC RESPONSE NUMBER
08201 e, 2020-000316 | | 1 ‘
& . 4 RESPONSE TO FREEDOM OF - u
Mi INFORMATION ACT (FOIA) REQUEST RESPONSE [ 1emm FINAL
REQUESTER: DATE:
‘Rnald Ramsdal | | 10/16/2020 ‘

DESCRIPTION OF REQUESTED RECORDS:
A copy of the correspondence between Norwegian Radiation and Nuclear Safety Authority (DSA) and Nuclear Regulatory
Commission (NRC) regarding the investigation of irregularities in some earlier research projects at the Halden reactor.

Innsynsbegjzaeringen var alt for generell. «<No Records» var konklusjonen til innsynsfolkene
hos NRC, de ikke hadde funnet noe.

Men etter at DSA i Norge i februar 2021 hadde gitt delvis innsyn i e-postene som de hadde
sendt til NRC varen 2020, sa hadde jeg na flere detaljer som gjorde at jeg kunne skrive et mer
presist innsynskrav.

Jeg sendte de amerikanske myndighetene denne innsynsbegjzering 9. februar 2021:

«A copy of two emails sent from Norwegian Radiation and Nuclear Safety Authority
(DSA) to the Nuclear Regulatory Commission (NRC) regarding the investigation of
irregularities in some earlier research projects at the Halden reactor in Norway. The
emails were sent from "**** *¥*¥**@dsqg.no" to "**** ******@nrc.gov". The topic
was: "Halden". The emails were sent on 3rd June 2020 and 13th May 2020.»
(e-postadresser sladdet)

Jeg viste til mottaker og avsender av e-postene, samt datoene for nar de var sendt. Dette
skulle vise seg a gi et helt annet resultat over tre maneder senere. Dokumentdatoen for
e-posten var nemlig ikke 26. juni 2020, som det fremgikk i einnsyn.

Den 28. mai 2021 kom en sveert interessant e-post fra innsynsavdelingen hos de amerikanske
stralevernmyndighetene.

«Good morning Mr. Ramsdal. We are pleased to inform you that we have completed work on
the above-referenced FOIA request», innledet de og takket for talmodigheten.

Jeg fikk delvis innsyn i korrespondansen mellom DSA og NRC. Riktignok hadde ogsa de
amerikanske myndighetene sladdet kundenavnet. Begrunnelsen var at det var en
forretningshemmelighet. Men — motsetning til hos DSA i Norge, sa fikk vi innsyn hva
prosjektet som ble gransket omhandlet.



E-posten vi fikk innsyn i fra USA - med langt mindre sladding:

We are looking into the technical details on this, and we are awaiting the further investigation from
IFE on these new issues. However you will find attached information on the project relevant for
US/NRC. The customer is 83 and it concerns Fuel degradation/Fuel oxidation experiments in the
time period 1994-1997.

In order to clarify how the results from the experiments has been used, we (and IFE) depend on
information from the relevant customers. Such information is necessary also to be able to initiate
protective measures if needed to avoid possible negative effects from the use of the test results. So
please do not hesitate to contact DSA if you need a further dialogue on these matters.

Vi visste na at det gjaldt «Fuel degradation/Fuel oxidation experiments».

Enda mer interessant var et vedlegg til e-posten, som DSA i Norge hadde unntatt fra
offentlighet i sin helhet. Innsyn i dette dokumentet var vendepunktet for a fa hull pa saken.
Her kom det frem en rekke oppsiktsvekkende pastander om det som ble gransket. Riktignok
var ogsa kundenavnet sladdet i dette utkastet. Ut fra opplysningene i dette dokumentet fant
vi etter kort tid ut at kunden var det anerkjente amerikanske forskningsinstituttet EPRI
(Electrical Power Research Institute).

Dokumentet inneholder en rekke helt nye og oppsiktsvekkende opplysninger om et av
prosjektene som ble gransket hos IFE. Det inneholdt ogsa IFA-numrene pa testene som var
en del av dette, og som gjorde det mulig a finne ut mer om disse testene. Hver testrigg i
Haldenreaktoren fikk et sakalt IFA-nummer. Forkortelsen star for Instrumented Fuel
Assembly, og er en unik identifikator. Pa norsk er det blitt omtalt som instrumenterte
brenselseksperimentenheter. Forskningsmiljget i ved IFE i Halden var verdensledende pa
disse avanserte eksperimentene, der brenselsstavene ble utstyrt med en rekke instrumenter
for @ kunne se hva som foregikk naermest i sanntid inne i dem. Som vi kommer tilbake til, ble
disse numrene sveaert nyttige for a finne ut mer om testene.

Testene i prosjektet var sakalte brenselsdegraderingstester (Fuel degradation/Fuel oxidation
experiments) som pagikk i perioden 1994 til 1997.

| testen skulle forskerne ved IFE simulere at noe gikk galt med brenselsstavene i et
kommersielt kjernekraftverk (fuel rod primary failure). Forskerne skulle etterlikne diffusjon av
vann, altsa at det kom inn sma mengder vann gjennom en mikrosprekk i en brenselsstav.

Den f@rste testen var, ifglge en av granskernes kilder, den fgrste testen inne i
Haldenreaktoren, som tok for seg degradering av kjernebrensel. Det var en stor teknisk
utfordring a fa dette til.

Rgrene for vanninjeksjon matte lages slik at det ble samme vanndiffusjon som gjennom en
slik mikrosprekk. De matte utvikle en ny type ventil for vanninntrengning, som skulle



3 in- . ilene
plasseres maksimalt 50 millimeter fra brenselsstavene — sakalte «in-core valves» Ventk
i alt i i oren
skulle apnes omtrent et ar etter at brenselsstavene hadde blitt bestralt inne i atomreakt ,

o . S n.
for @ simulere en sprekk med pafglgende vanninntrengning inn i brenselsstave

Vedlegget til e-posten DSA sendte til NRC, som vi fikk innsyn i fra USA:

Information from IFE:

[©)3)
A CONFIGURATIONI SSUE

The customer isl%) l

The type of test is a Fuel degradation/Fuel oxidation experiments in the time period 1994 -1997.

The purportedly involved and affected IFAs are IFA & , that failed, and was replaced by IFA @,
According to information obtained, the test IFA 1 failed due to a leakage from a valve. Instead of
constructing a new valve that was dense; the design of the test for IFA was changed. Allegedly,
two sets of drawings were made, one for the customer, not showing the changes made, and one for
IFE. According to the sources of this information, the physical folders for IFA B2 have been removed.
A technical description of the alleged configuration issue has been provided from a source.

The actual time period is in accordance with the period mainly covered by the Investigation. The
responses from the customer identified so far in the material reviewed, indicate both a possible
safety issue and the need for informing the customer in accordance with the customer information
model used towards the Affected Customers. Such a dialogue with the customer has been initiated.

2.3.1 Extract of information gathered

IFA-W was according to interview information, the first in-core test performed in HBWR addressing
the so called "Fuel Degradation" phenomena. The information further received, has described the
following situation and incidents.

The IFA-B® test was intended to simulate a fuel rod primary failure. Thus, it was important to have
the same water diffusion properties as in a real case. This meant that the water injection tubes in
IFA-5" had to be made with the same diffusion properties as a micro-crack in a fuel rod in a
commercial power plant. Interview

sources described this as a challenge, and there was a need to develop a new type of in-core water
ingress valves, to be placed very close to the fuel rods; maximum 50 mm away from the rods. These
valves were then intended to be opened after some irradiation time (typically a year or slightly more)
to simulate a crack or fretting failure followed by water ingress into the fuel rod plenum.

For the IFA-F8 test the in-core valves failed prematurely (after a few weeks) and the test was a
complete failure, according to the sources, even if it allegedly provided interesting data, but on other
phenomena than

intended. For the next test to be performed in IFA-] "7, the replacement irradiation rigand a new
generation of in-core valves were developed and qualified in extensive qualification programs.

To avoid a new failure, it was decided not to use in-core valves, but rather replace them with regular
valves located outside of the reactor. The valves were placed in the junction boxes in the reactor hall
approximately 16 meters from the in-core test; not 50 mm as agreed with the customer. The
diffusion properties were far off and the set up was not relevant for the simulation of a real case fuel
failure, as it happens in a commercial reactor,

Drawings, photographs etc. were allegedly remade in double sets, showing both the design agreed
with the customer, and the "as-byilt" test rig (the one that was used for the test with the out-of-
specification diffusion properties).

Ifglge dokumentet sviktet ventilen i den f@rste testen etter bare noen uker, og testen varud
- . . or
fullstendig mislykket, selv om testen angivelig sgrget for interessante data pa andre omra

enn planlagt.



Til neste test ble det utviklet en ny rigg og en ny generasjon ventiler til bruk inne i
reaktorkjernen (in-core valves). Disse ble utviklet og kvalifisert giennom et omfattende
kvalifiseringsprogram.

Men — for @ unnga en ny feil, ble det bestemt a ikke bruke disse ventilene inne i testriggen i
reaktorkjernen. Istedenfor ble de erstattet av vanlige ventiler plassert i koblingsbokser pa
utsiden av reaktoren.

«Ventilene ble plassert i koblingsbokser i reaktorhallen omtrent 16 meter fra ‘in-core’ testen,
ikke 50 mm som avtalt med kunden», skrev granskerne i dokumentet.

Oppsettet var ikke relevant for simuleringen av et virkelig tilfelle av feil med en brenselsstav.
Diffusjonsegenskapene var «far off», ifglge granskerne.

Tegninger og fotografier av forsgket skal videre angivelig ha blitt laget i to eksemplarer — ett
til kunden, som ikke viste endringene, og et til IFE.

Granskerne skrev ogsa at svaret fra kunden indikerte et potensielt sikkerhetsproblem og et
behov for a informere kunden. Granskerne antok pa siste side i utdraget at forholdet mest
sannsynlig var et «configuration misconduct».

Jeg matte fgrst og fremst forsta hva slags dokument jeg hadde fatt. Et brev som DSA hadde
sendt til Helse- og omsorgsdepartementet med kopi til TU litt over en uke i forveien, skulle
vise seg a bli svaert nyttig. Brevet, datert 19. mai 2021, var ironisk nok en ytterligere
begrunnelse om hvorfor TU ikke skulle fa dette dokumentet og en rekke andre dokumenter
som omhandlet granskingen av vitenskapelige uredeligheter i Haldenreaktoren, som var
utarbeidet i forbindelse med saksbehandlingen av var klage.

DSA skrev fglgende om journalpost 19/00813-30, som vi altsa hadde fatt innsyn i via USA:

«Denne journalposten bestar av DSAs e-postkorrespondanse med amerikanske
myndigheter, utdrag fra IFEs rapport (Pre-Investigation phase into New Issues) knyttet
til IFE sin amerikanske kunde, og «summary report» fra granskningen.

DSA mener at dokumentene i journalposten kan unntas etter offenleglova § 24 andre
ledd farste punktum («melding, tips eller liknande dokument om lovbrot fra'private»).
Utdraget er fra et vedlegg til granskingsrapporten som i tillegg til a’vaere et vedlegg
til anmeldelsen er en sentral del av IFE sin anmeldelse og det anmeldelsen bygger
pa. Subsidizert kan dokumentet unntas etter § 24 andre ledd andre punktum fordi det
«inneheld forklaringar og frasegner, samt utgreiingar, rapportar og undersgkingar om
lovbrot».

Det er likevel gitt delvis innsyn i dokument 1. Dokumentet inneholder i liten grad
sensitiv informasjon, bortsett fra kundenavnet som er sladdet fordi det er



taushetsbelagt etter atomenergiloven § 53 farste ledd bokstav a jf. offentleglova § 13,
det vises til oversendelsen av klagen punkt 3, og spesielt punkt 3.1.3.

Dokument 2 inneholder utdrag fra IFEs rapport Pre-Investigation phase into New
Issues om et av kundeprosjektene som inneholder detaljerte opplysninger om
granskingen og er spesielt knyttet til et av kundeprosjektene og en kunde som ikke
er kjent.

DSA viser ogsa’til at "Pre-Investigation phase into New Issues" er et vedlegg til
journalpost 26, og til at dokumentet inneholder taushetsbelagte opplysninger etter
atomenergiloven § 53 farste ledd bokstav a (detaljerte opplysninger om
eksperimenter og hva det er eksperimentert pd) og bokstav b (detaljerte beskrivelser
av hva mislighetene kan ha bestatt i og konkrete opplysninger om spesifikke
eksperiment nummer (IFA—nummer) som kan fgre til identifisering av sarbarheter).»

Disse avsnittene fra DSA var svaert verdifulle for a sette inn i kontekst det vi hadde fatt innsyn
i hos amerikanske myndigheter. «Dokument to», som vi hadde fatt fra USA, var altsa et
utdrag av et vedlegg til granskingsrapporten, som ogsa var en del av IFEs anmeldelse til
@kokrim. | brevet kom det ogsa frem at det var et utdrag av notatet «Pre-Investigation phase
into New Issues», som var utarbeidet av Kvamme Associates, IFEs innleide granskere, og at
det var datert 20. april 2020.

Prosjektet for den amerikanske kunden var ett av tre prosjekter som dukket opp sent i
granskingen, og det forela ingen konklusjoner om dette da IFE gikk ut med de fgrste
resultatene fra granskingen den 12. mai 2020. Disse tre prosjektene ble da gransket videre.

| den offentlige versjonen av granskingsrapporten som ble offentliggjort 12. mai 2020 skrev
granskerne fglgende:

«At a late stage in the investigation, information emerged that another three bilateral
projects may also be affected by the alleged misconduct. These potential new issues
are currently being investigated and will be subject to the same investigative
procedures as the projects already covered by the investigation. At this point, it is too
early to draw any conclusions related to these issues.»

IFE uttalte til oss 4. mai 2020 at de fant mislighet i ett av de tre prosjektene som ble videre
gransket. Totalt hadde de da funnet mislighet i totalt fem prosjekter for fire kunder.

Jakten pd kundenavnet

Selv om de amerikanske stralevernmyndighetene hadde gitt oss innsyn i langt mer
informasjon enn DSA i Norge, sa hadde ogsa de sladdet navnet pa kunden. Men na hadde vi
langt mer informasjon vi kunne bruke for a finne ut av dette.

10



Hjemmelen for unntaket var (b)(4) i Freedom of Information Act, som tillater
myndighetsorganer a holde tilbake blant annet forretningshemmeligheter. Som jeg kommer
tilbake til, sa klagde jeg pa dette vedtaket senere og vant gjennom med klagen.

Et googlespk pa IFA-numrene i notatet vi hadde fatt, ledet oss rett til nettsiden til den
amerikanske organisasjonen EPRI (Electric Power Research Institute). Dette er et svaert
anerkjent forskningsinstitutt i USA som driver forskning og utvikling for kraftbransjen.
Organisasjonen var assosiert medlem av Haldenprosjektet ved IFE. EPRI er ogsa blitt
sammenliknet med norske Sintef energi.

Jeg hadde som allerede nevnt kontaktet EPRI noen maneder i forveien i forbindelse med
fisketuren til potensielle kunder. Den gangen antok jeg at det like godt kunne vaere noen
andre amerikanske kunder av IFE som fikk et prosjekt gransket.

Et av topptreffene pa Google var et sammendrag av en teknisk rapport publisert i 1999, som
I3 pa EPRIs nettside. Sammendraget viste til en simuleringstest i Haldenreaktoren med
samme IFA-nummer som i notatet fra granskerne, som vi hadde fatt innsyn i. Her ble det
beskrevet hvordan den fgrste testen i reaktoren ble avbrutt for tidlig pa grunn av utstyrsfeil,
og hvordan den neste testen skulle erstatte denne. | ssmmendraget gikk det ogsa frem at
Nuclear Fuel Industry Research (NFIR) Group finansierte og fgrte tilsyn med denne testen.

Dette var en sterk indikator pa at EPRI var IFEs kunde i dette prosjektet. NFIR er et
internasjonalt samarbeid mellom atomkraftselskaper, leverandgrer av atombrensel og
forskningslaboratorier, som blir ledet av EPRI. De skal blant annet gke forstaelsen av hvordan
atombrensel oppfgrer seg, for a gke sikkerheten ved atomkraft.

Jeg antok at ingen, heller ikke EPRI selv, ville bekrefte eller avkrefte at de var IFEs kunde i
forbindelse med dette prosjektet. Derfor matte jeg finne enda sterkere dokumentasjon.

EPRIs nettside har en egen sgkefunksjon, og da jeg spkte pa de aktuelle IFA-numrene her, sa
fikk jeg enda flere treff enn gjennom Google.

Gjennomslaget her var et dokument med et sammendrag av EPRIs aktiviteter ved
Haldenreaktoren. «EPRI has also published a number of reports that utilized results from
bilateral programs with Halden», het det og de viste sa til en tabell som viste til rapporter
som bygget pa begge simuleringstestene med de to IFA-numrene jeg hadde.

Dokumentet var opprinnelig underlagt amerikansk eksportkontroll, men denne ble opphevet
i 2006 og det ble gjort offentlig tilgjengelig.

Til slutt bekreftet ogsa en kilde til oss at det var et prosjekt for EPRI som ble gransket.

11



Gjennomgang av vitenskapelige publiseringer

Jeg @nsket ogsa a forsgke a finne ut hvordan resultatene fra testene som ble gransket kunne
vaere brukt. Til dette brukte jeg Google, samt spkefunksjonen til Nasjonalbiblioteket.

Testen ble nevnt i Ifes egen arsrapport fra 1997, under opplistingen av eksterne publikasjoner
og konferanseinnlegg.

Gjennomgangen viste ogsa at testen ble vist til i flere rapporter og konferanseinnlegg. Disse
er igjen sitert flere andre steder, blant annet i bgker og doktoravhandlinger.

Testen blir behandlet i en handbok om «Fuel Failure Management» ment for personell som
arbeider med kokvannsreaktorer. Den blir ogsa referert til i en fagfellevurdert
konferanseartikkel som er publisert i bokformat fra et internasjonalt symposium om bruk av
materialet zirkonium i atombransjen.

| forbindelse med gjennomgangen av vitenskapelige publiseringer basert pa den siste testen
som ble gjort for EPRI i prosjektet, der man angivelig brukte ventiler i reaktorhallen
istedenfor ventiler inne i testriggen i reaktoren, fant jeg illustrasjoner av testriggen som skal
ha blitt brukt i testen. Disse var publisert i flere konferanseartikler, hvorav en var tilgjengelig
via Google books og i en rapport fra EPRI. Figurene viser at hver av de fire brenselsstavene i
testriggen var utstyrt med en «in-core valve». Altsa en ventil inne i kjernen. Siden
pastandene om ventilene var sa sentrale i notatet til granskerne, bestemte vi oss for a bruke
en faksimile av denne figuren til den fgrste saken.

Tilsvar og kommentarer

EPRI

Vi forsgkte gjentatte ganger a fa EPRI til 8 kommentere opplysningene vi hadde.
Innledningsvis svarte de at de ville komme tilbake til oss dersom de valgte 8 kommentere
saken. | etterkant hgrte vi aldri mer fra dem og en rekke henvendelser er ubesvart.

28. mai 2021 kontaktet jeg EPRI, ved kommunikasjonssjef Tim Leljedal. Jeg skrev at
dokumenter vi hadde fatt innsyn i, hjemlet i US Freedom of Information Act, viste at
eksperimenter som var finansiert av Nuclear Fuel Industry Research (NFIR) Group under EPRI,
var en del av granskingen ved IFE.

Vi spurte om EPRI kunne kommentere opplysningene, og ba dem bekrefte at EPRI var IFEs
kunde i disse prosjektene. Vi spurte ogsa om EPRI hadde mottatt en endelig rapport
angaende denne testen fra IFE, og hvorvidt granskingen hadde dokumentert vitenskapelig
uredelighet i denne testen. Til slutt spurte vi ogsa om de pastatte mislighetene i testen hadde
hatt noen konsekvenser for EPRI.

12



Vi kontaktet ogsa lederen av The Nuclear Fuel Industry Research (NFIR) program 1. juni 2021.
Suresh Yagnik hos EPRI. Denne e-posten forble ubesvart.

Vi ba lederen bekrefte at EPRI var IFEs kunde i forbindelse med den aktuelle testen. Videre
ba vi EPRI om @ kommentere de pastatte mislighetene i denne testen.

Senere pa dagen den 1. juni besvarte Leljedal hos EPRI henvendelsen var. Han skulle sjekke
om de ville kommentere saken. Dersom de valgte a kommentere, skulle han eller en annen
fra kommunikasjonsavdelingen komme tilbake til oss.

Vi hgrte ikke noe mer fra EPRI og kontaktet dem pa nytt 3. juni. Denne henvendelsen forble
ubesvart.

15. juni, to dager f@r vi publiserte f@grste sak, kontaktet vi EPRI igjen for 8 hgre om de ville
kommentere opplysningene vi hadde. Vi skrev ogsa at dersom pastandene var riktig, sa var
det en mulighet at rapporten de selger inneholder falsk informasjon om hvordan testen i
reaktoren ble gjennomfgrt. Vi ba ogsa om E-posten ble sendt rundt klokken ti pa
formiddagen norsk tid, og vi ba om svar innen klokken 22.00 norsk tid.

Heller ikke denne henvendelsen ble besvart. Vi har ogsa veert i kontakt med EPRIs
kommunikasjonsavdeling i etterkant, uten at henvendelsene er blitt besvart.

IFE

Morgenen 15. juni ba vi ogsa om svar fra IFE. Vi antok, riktig, at de ikke kunne svare pa de
fleste spgrsmalene pa grunn av konfidensialitetsavtalene de hadde undertegnet med
kundene i forbindelse med granskingen.

Vi har hele veien opplevd at IFE har svart raskt pa henvendelsene vare, og det gjorde de ogsa
na. De svarte at de skulle svare i Igpet av morgendagen. Dagen etter, den 16. juni kom svaret
fra IFE, og det var som ventet svaert generelt.

Vi ba IFE kommentere opplysningene i dokumentet vi hadde fatt innsyn i fra USA. Svaret var
som ventet:

«IFE har ikke anledning til & kommentere forhold knyttet til kunder eller prosjekter.
Som informert om tidligere sa er det kundene som eier prosjektenes data der IFE har
utfart oppgaver for dem, og IFE har kontraktsfestede konfidensialitetsforpliktelser. IFE
har meget begrenset adgang til G gi konkret prosjektinformasjon til andre enn
kundene og norske myndigheter med tjenstlig behov for informasjonen», svarte IFE.

Vi ba ogsa IFE kommentere at en rekke vitenskapelige publiseringer viser til et av
eksperimentene. «Her beskrives gijennomfgringen av eksperimentet, blant annet bruken av
«in-core valves» for d simulere en primaer defekt i brenselsstaven. Dersom pastandene som
granskerne gjengir stemmer, sa betyr det at opplysningene om gjennomfgringen av
IFA-(nummer fjernet), som er gjengitt i tekniske rapporter fra EPRI og vitenskapelige

13



publikasjoner ikke er korrekt. Disse vitenskapelige publikasjonene blir det igjen referert til i
andre publikasjoner.»

Vi ba ogsa IFE kommentere at EPRI fremdeles selger en teknisk rapport for 95.000 dollar
basert pa eksperimentet.

«IFE kan ikke kommentere forhold knyttet til kunder eller prosjekter. PG generelt
grunnlag kan vi si at denne type forhold ma vurderes og avklares i forbindelse med
bergrte kunders oppfalging av forholdene som IFEs granskingsteam har avdekket»,
svarte IFE til dette.

Vi var ogsa i kontakt med en person som var i en sentral rolle ved Haldenreaktoren da de
pastatte mislighetene i det amerikanske prosjektet skjedde. Vi gjenga pastandene som kom
frem i notatet fra granskerne, som vi hadde fatt innsyn i. Vedkommende gnsket ikke & gi noen
kommentarer.

Vi kontaktet ogsa en person ved IFE som var oppfgrt som forfatter av rapporter som bygget
pa den ene av testene som ble gjennomfgrt for EPRI. Vedkommende besvarte aldri var
henvendelse.

Nuclear Regulatory Commission

NRC hadde som tidligere nevnt vaert ordknappe om saken. De nektet a oppgi identiteten til
den amerikanske kunden.

Samme dag som jeg fikk innsyn i notatet med alle pastandene, sa kontaktet jeg NRC pa nytt.
Jeg skrev at vi hadde informasjon som viste at EPRI var IFEs amerikanske kunde som var
innblandet i granskingen, og spurte om de ville kommentere dette.

«l apologize if | sound like a broken record, but our comment remains that “We
remain confident that there were no safety implications for nuclear power plants in
the United States or elsewhere as a result of U.S.-sponsored research being involved in
the investigation”», svarte talspersonen for NRC til meg samme kveld.

Det var min sjette og siste e-post til NRC-talspersonen det aret med spgrsmal om den
amerikanske kunden, og jeg antok at vi ikke kom til & fa ut noe mer.

Publisering

Torsdag 17. juni 2021 la vi ut fgrste sak klokken 05:15 pa morgenen. Tittel og ingress var: Her
er de hemmelige pdstandene om hvordan Ife-forskere skal ha lurt kunden i USA. Skal ha
operert med to sett tegninger og illustrasjoner fra forsgket i Haldenreaktoren.

14



Artikkelen er illustrert med et arkivbilde fra interigret i reaktorhallen i Halden, samt en figur
som viser instrumentene i testriggen, i forsgket som er gransket for vitenskapelig
uredelighet.

Den f@rste saken handlet om at et av anerkjente EPRIs prosjekter i Haldenreaktoren var
gransket for forskningsjuks. Videre handlet saken om pastandene som verserte om
prosjektet, blant annet om at en nyutviklet ventil sviktet i den fgrste testen og at kunden
aldri fikk hgre om endringene av testriggen til den neste testen.

Det var viktig for oss a fa frem at det hele veien var snakk om pastander, som ogsa var
sentrale i IFEs anmeldelse til @kokrim. Vi kunne ikke si faktisk hvorvidt granskerne hadde
dokumentert vitenskapelig uredelighet i prosjektet for EPRI eller ikke.

Da vi publiserte saken, valgte vi & sladde IFA-numrene pa testen. Arsaken var blant annet at
underordnet personale ved IFE trolig var involvert, personer som gjorde ting de kanskje ikke
var fullt informert om. Vi har ogsa gjort dette i denne metoderapporten.

Enkelte av opplysningene om forsgket for den amerikanske kunden kom frem i en stgrre og
interessant nyhetsfeature som NRK publiserte om forskningsjukset hgsten 2020. Vi krediterte
selvsagt NRK for dette®. NRK publiserte imidlertid ikke navnet pa den amerikanske kunden,
men refererte en ikke-navngitt kilde pa at det var en test for et atomkraftselskap i USA. TU
avdekket imidlertid navnet pa kunden, samt langt mer om pastandene om prosjektet for
kunden, basert pa notatet fra granskerne som vi hadde fatt innsyn i.

Vi skrev fglgende:

«NRK publiserte i fjor hgst en stgrre sak om forskningsjukset ved Haldenreaktoren.
Her kom enkelte opplysninger om forsgket for den amerikanske kunden frem, fra en
ikke-navnagitt kilde, blant annet at en ventil ble plassert i reaktorhallen og ikke inne i
reaktoren.

Kilden pdstod at plasseringen av ventilen i reaktorhallen var en sikkerhetsrisiko for de
ansatte ved reaktoren. Ife vil ikke bekrefte at det var denne testen som medfgrte
potensielt gkt sikkerhetsrisiko.

TU avdekker ng hvem den amerikanske kunden er, og langt flere detaljer om
prosjektet som er gransket.»

Artikkelen var toppsak pa tu.no store deler av formiddagen, den ble postet i sosiale medier
og var toppsak i nyhetsbrevet vart som sendes ut pa morgenen.

* NRK - Slik lurte atomforskerne verden. Publisert 22.11.2020:
https://www.nrk.no/osloogviken/x|/slik-lurte-atomforskerne-verden-1.15228141

15



Fredag 18. juni 2021 la vi ut andre sak. Tittel og ingress var: Selger teknisk rapport for 95.000
dollar fra test i Haldenreaktoren som er gransket for juks. Testen blir omtalt i en rekke
vitenskapelige publiseringer.

Ogsa denne var toppsak pa tu.no store deler av formiddagen.

| artikkelen viste vi vil garsdagens avslgring. Nyhetspoenget vart var her at amerikanske EPRI
fremdeles markedsfgrer en over 300 sider lang teknisk rapport som koster 95.000,-
amerikanske dollar — basert pa et av eksperimentene i Haldenreaktoren som er gransket for
juks. Den er riktignok gratis for betalende medlemmer av forskningsorganisasjonen.

Vi forsgkte a innhente en kommentar fra IFE til hvordan de ser pa at tekniske rapporter fra
EPRI og vitenskapelige publikasjoner som viser til eksperimentet, kan inneholde feil
opplysninger om hvordan eksperimentet er giennomfgrt. Vi spurte ogsa om hvilke
konsekvenser dette far.

Begge artiklene ble publisert bak betalingsmur pa TU Ekstra. De er lest henholdsvis 5005 og
2778 ganger, som er veldig hgye tall for Ekstra-saker.

Etterspill og konsekvenser

Varen 2021 ferdigstilte granskingsselskapet Kvamme Associates oppdraget for IFE.
Konklusjonen deres er at det er dokumentert vitenskapelig uredelighet i fem prosjekter for
fire kunder i perioden 1995 til 2003 ved Haldenreaktoren. Totalt atte prosjekter er blitt
gransket, i tre av disse har granskerne konkludert med at det ikke er misligheter.
Fellesnevneren for prosjektene der det er dokumentert juks, er at det oppstod en eller annen
form for teknisk problem?®.

Sa langt har IFEs kunder meldt tilbake at forskningsjukset ikke har hatt
sikkerhetskonsekvenser for atomanlegg i utlandet.

Den 14. oktober 2021 publiserte japanske atomsikkerhetsmyndigheter, Nuclear Regulation
Authority (NRA), flere dokumenter om forskningsjukset, i forbindelse med en apen hgring.
DSA sendte noen dager senere ut pressemelding om at sikkerhetsvurderingene for de
japanske anleggene ser ut til ikke a vaere signifikant pavirket som fglge av mislighetene.

Etter Fukushima-ulykke innfgrte de japanske stalevernmyndighetene en ekstrem grad av
offentlighet/apenhet i et forsgk pa a vinne tilbake tillit. Mgtet, der konsekvensene av
forskningsjukset i Haldenreaktoren ble behandlet ble streamet og er publisert pa Youtube.

® TU: Forskningsjukset ved Haldenreaktoren var drevet av frykt for & miste kontrakter, publisert 1. juli 2021
https://www.tu.no/artikler/forskningsjukset-var-drevet-av-frykt-for-a-miste-kontrakter/511668?key=cvk5EHQ5

16


https://www.tu.no/artikler/forskningsjukset-var-drevet-av-frykt-for-a-miste-kontrakter/511668?key=cvk5EHQ5

TU fikk oversatt flere av dokumentene, blant annet brev som Mitsubishi og Hitachi hadde
sendt til NRA i Japan. De ga innsikt i en rekke oppsiktsvekkende detaljer om forskningsjukset,
blant annet i at IFE hadde manipulert tester for Mitsubishi, der dataene ble brukt til 3 lage
tester for styrken til de aldrende japanske reaktortankene®. Det kom ogsa frem at data ble
endret for & skjule feil med utstyr i Haldenreaktoren i forsgk for japanske Hitachi’.

Direktoratet for stralevern og atomsikkerhet har ikke konkludert i tilsynssaken mot IFE som
ble igangsatt i 2019. IFEs anmeldelse til @kokrim er fremdeles under vurdering.

Spesielle erfaringer
Innsynsklage i USA

| kjglvannet av sakene vi hadde publisert, ville jeg utforske klagemulighetene som den
amerikanske offentlighetsloven apner for. 23. juni 2021 klaget jeg til NRC pa at vi ikke hadde
fatt innsyn i kundenavnet i korrespondansen de hadde hatt med DSA i Norge.

Jeg argumenterte for at NRC var palagt a gi fra seg informasjonen med hjemmel i Freedom of
Information Act. Mitt syn var at det ikke var noen forretningshemmelighet at de aktuelle
eksperimentene ved Haldenreaktoren var assosiert med EPRI, og viste til at informasjonen
om testene og deres IFA-numre allerede var publisert pa EPRIs nettside. Videre pekte jeg pa
at den samme informasjonen kom frem i en arsrapport fra IFE.

Omtrent en maned etter, fikk jeg svar. Altsa langt raskere enn det norske myndigheter har
klart @ behandle vare innsynsklager. Vi fikk fullt innsyn i dokumentene. Her kom det klart
frem at IFEs amerikanske kunde var EPRI i Palo Alto, altsa det samme som vi tidligere hadde
dokumentert:

Information from IFE:
2.3 EPRI- A CONFIGURATIONI SSUE
The customer is Electric Power Research Institute, Palo Alto, CA, USA {EPRI).

The type of test is a Fuel degradation/Fuel oxidation experiments in the time period 1994 -1997.

® TU: Slik manipulerte atomforskerne i Halden testen til japanske Mitsubishi, publisert 11. november 2021
https://www.tu.no/artikler/slik-manipulerte-atomforskerne-i-halden-testen-til-japanske-mitsubishi/514822 ?key
=Dee2UuE4

7 TU: Atomforskere skrev om data for & skjule feil med utstyr i Haldenreaktoren. Slik ble japanske Hitachi fgrt
bak lyset, publisert 12. november 2021
https://www.tu.no/artikler/atomforskere-skrev-om-data-for-a-skjule-feil-med-utstyr-i-haldenreaktoren-slik-ble-j
apanske-hitachi-fort-bak-lyset/514975?key=H3deshBH

17


https://www.tu.no/artikler/atomforskere-skrev-om-data-for-a-skjule-feil-med-utstyr-i-haldenreaktoren-slik-ble-japanske-hitachi-fort-bak-lyset/514975?key=H3deshBH
https://www.tu.no/artikler/atomforskere-skrev-om-data-for-a-skjule-feil-med-utstyr-i-haldenreaktoren-slik-ble-japanske-hitachi-fort-bak-lyset/514975?key=H3deshBH
https://www.tu.no/artikler/slik-manipulerte-atomforskerne-i-halden-testen-til-japanske-mitsubishi/514822?key=Dee2UuE4
https://www.tu.no/artikler/slik-manipulerte-atomforskerne-i-halden-testen-til-japanske-mitsubishi/514822?key=Dee2UuE4

Langdryg klagerunde i Norge

17. juni sendte jeg over «Ytterligere supplerende informasjon til klage, ang. journalpost
19/00813-30 hos DSA» til Helse- og omsorgsdepartementet. Det var egentlig rent prinsipielle
hensyn som 13 bak. Jeg bemerket at vi hadde fatt delvis innsyn i langt flere opplysninger hos
US Nuclear Regulatory Commission (NRC) enn hos DSA, samt at NCR hadde behandlet saken
langt raskere enn norske myndigheter.

«Vi konstaterer at amerikanske stralevernmyndigheter praktiserer stgrre dpenhet enn
norske. Vistiller spgrsmal ved hvordan de kortfattede opplysningene om «Fuel
degradation/Fuel oxidation experiments» pa 1990-tallet fremdeles kan sies a vaere
forretningshemmeligheter. Vi har tidligere anfgrt at denne informasjonen er sa kortfattet at
den ikke er dekket av denne bestemmelsen i atomenergiloven som DSA bruker.»

Vi papekte ogsa at det i sammendraget av den tekniske rapporten fra eksperimentet, som er
publisert apent pa EPRIs nettside fremkommer i like stor grad detaljer om eksperimentet -
som i dokumentet som DSA ikke vil gi innsyn i, fordi de mener det inneholder
forretningshemmeligheter og kan identifisere sarbarheter (hhv. atomenergiloven § 53 fgrste
ledd bokstav a og bokstav b). Vi stilte spgrsmal ved denne vurderingen.

Vi viste til at at taushetsplikten ikke gjelder for opplysninger som er alminnelig kjent og viste
til forarbeidene til atomenergiloven §53. Vi ba klageinstansen ta med de nye opplysningene i
behandlingen av var klage som gjaldt dette dokumentet, det hjalp ikke.

24. juni 2021 kom svaret fra klageinstansen. Helse- og omsorgsdepartementet (HOD)
beklaget innledningsvis saksbehandlingstiden i saken. De opprettholdt avslaget, med
hjemmel i offentlighetslova § 24 fgrste og andre ledd. «Sa lenge det er et pagaende tilsyn,
mener departementet at det er pakrevd at det ikke gis innsyn i dokumentene, da det vil
kunne svekke gjennomfgringen av DSA sitt tilsyn», het det i brevet fra HOD.

Oppsummering

Prosjektet har gitt sveert nyttig erfaring med dokumentinnsyn i USA. Det har ogsa gitt
verdifull erfaring i hvor mye informasjon man kan fa ut av en klageprosess pa manglende
innsyn i Norge. Selv om man ikke far dokumentene eller opplysningene man ber om, sa kan
man fa andre, sveert verdifulle opplysninger.

Roald Ramsdal, Oslo 17.01.2021

18



Liste over publisering

17. juni 2021 (Nett)
Her er de hemmelige pastandene om hvordan Ife-forskere skal ha lurt kunden i USA

ha-lurt-kunden-i- usa/510599?kev Kcvbup54

18. juni 2021 (Nett)

Selger teknisk rapport for 95.000 dollar fra test i Haldenreaktoren som er gransket for juks

n-som-er- gransket for-juks/510848?key=Qj3D1tVi

19


https://www.tu.no/artikler/her-er-de-hemmelige-pastandene-om-hvordan-ife-forskere-skal-ha-lurt-kunden-i-usa/510599?key=Kcvbup54
https://www.tu.no/artikler/her-er-de-hemmelige-pastandene-om-hvordan-ife-forskere-skal-ha-lurt-kunden-i-usa/510599?key=Kcvbup54
https://www.tu.no/artikler/selger-teknisk-rapport-for-95-000-dollar-fra-test-i-haldenreaktoren-som-er-gransket-for-juks/510848?key=Qj3D1tVi
https://www.tu.no/artikler/selger-teknisk-rapport-for-95-000-dollar-fra-test-i-haldenreaktoren-som-er-gransket-for-juks/510848?key=Qj3D1tVi

