
 

         JOBB-JUKS I AETAT 
 
 
 
 
 
 
 
                    Helje Solberg og Erik H. Sønstelie, 
 
                    Samfunnsavdelingen i VG, 
 
                    Akersgt. 55, 
 
                     Postboks 1185 Sentrum, 
 
                     0107 Oslo 
 
                     Telefon: 22 00 00 00 
 
 
 
 
 
 
Publisert: Artiklene er publisert i VG i perioden 20. september til 3.  

november 2000. 
 
 
 
 
Når og hvordan kom arbeidet i gang:  
 
Vi hørte første gang om oppblåste formidlingstall i Aetat for omlag tre år  
siden. Kilden hevdet at ansatte ved flere av landets arbeidskontorer jukset  
når de formidlet jobber. De diktet opp ledige stillinger og blåste opp antall  
arbeidsformidlinger. Kildens anliggende var at dette var uakseptabelt, og at  
det burde ryddes opp i talltriksingen. Vedkommende hadde intet å vinne verken  
karrieremessig eller økonomisk ved at denne saken kom ut. 
 
 VG får inn mange tips. Også i en så stor og ressurssterk avis som vår, er  
det saker vi ikke sjekker ut godt nok eller får anledning overhodet til å  
undersøke. Dette var et tips som ble liggende. 
 
Tidlig i høst snakket vi imidlertid med kilden igjen. Vedkommende, som  
hadde begynt ved et nytt arbeidskontor, gjentok påstanden om jobb-juks. Kilden  
var troverdig, og tipset var av en slik karakter at vi var så godt som sikre  
på at vedkommende snakket sant. Denne gangen grep vi saken. Kanskje skyldes det aller 
mest tilfeldigheter, og at vi nå hadde litt ekstra tid. 
 
  



Tipset var interessant fordi høye formidlingstall er viktig for etaten av  
to årsaker: 
 
1. Med høye tall fremstår du som en mer arbeidsom og effektiv saksbehandler  
og leder. Dette er viktig for karrieren. 
 
2. Det er stor offentlig interesse rundt etatens arbeid. Høye  
formidlingstall er viktig for å forsvare etatens eksistens — særlig i en tid  
med fremvekst av private aktører. 
 
Samtidig kunne triksingen være kritikkverdig av særlig tre grunner: 
 
1. Storting og regjering føres bak lyset. Den offisielle statistikken blir  
feil. Antall formidlinger avspeiler ikke situasjonen i arbeidsmarkedet; det  
vil si hvor mange som reelt får seg jobb ved hjelp av arbeidskontorene. 
2. Offentlig ansatte bruker tid og krefter på fiktive formidlinger som ikke  
har annen hensikt eller nytte enn å få opp tallene på antall formidlinger. 
3. Virksomheten er finansiert av skattebetalerens penger. I 1999 fikk Aetat  
over 16 milliarder kroner. 
 
Da vi startet med å sjekke saken mandag 11. september i fjor, hadde vi  
liten anelse om hvilket omfang saken skulle få, verken i redaksjonelt omfang  
eller konsekvenser. 
 
 
 
 
De sentrale problemstillingene: 

 
Var dette en ukultur ved enkelte arbeidskontor eller var den spredt til store  
deler av landet? Var det en ukultur som var velsignet, eventuelt initiert, av  
distriktsarbeidskontorer, fylkesarbeidskontorer og Arbeidsdirektoratet? Var  
dette en ukultur som fikk fotfeste da den sterke fokusen på måltall kom på  
midten av 1990-tallet? Hva visste de ansvarlige i etaten om triksingen? 
 
 
 
 
 
Det innledende arbeidet: 
 
Det første vi gjorde var å ringe pressevakten i Arbeidsdirektoratet for å få  
en oversikt over formidlingstallene for Oslo det første halve året av 2000.  
Snaue fem minutter senere var arbeidsdirektør Ted Hanisch på tråden og lurte  
på hva vi var ute etter. Hans uvanlig raske respons vekket vår nysgjerrighet.  
Vi hadde ikke engang bedt om å snakke med ham. Da Hanisch to dager senere  
sendte en e-mail til ansatte i Oslo om ikke å prate med VG, skapte 
det mistanke om at etatens ledelse hadde noe den bevisst ville skjule. 
 
 Vi gikk bredt ut for å finne kilder og informasjon. Vi skaffet oss oversikt  
over regelverket for hva som skal regnes som en jobb som er formidlet og  
utviklingen over hvor mange jobber Aetat har formidlet de siste årene. All  
informasjon var offentlig tilgjengelig. Den fikk vi delvis fra pressevakten i  
Arbeidsdirektoratet, delvis via deres egen hjemmeside på internett og i  
årsberetninger. 



 
Veksten de siste fem årene var påfallende. I Direktoratets årsberetning for  
1999 skryter sogar Ted Hanisch av at i 1999 «formidlet vi arbeidskraft til  
over 216 000 ledige stillinger. Det er en økning på 50 prosent fra 1998 og en  
tredobling fra 1995». 
 
Dette måtte vi sjekke nærmere. 
 
Det var nesten for oppsiktsvekkende  til å være sant at offentlig ansatte  
nærmest over det ganske land hadde utviklet en slik ukultur. Var dette  
virkelig Norge anno 2000?  Det var lett å avfeie dette som for usannsynlig. 
 
Det gjorde vi ikke. 
 
Det var særlig ett forhold som vekket vår interesse som journalister.  
Allerede etter et par dagers arbeid var bildet relativt klart: Saksbehandlerne og sjefene ga en 
høyst ulik beskrivelse av forholdene i etaten, både om arbeidssituasjonen generelt og om 
hvor viktig det var med mange formidlinger. Mens saksbehandlere fortalte om hardt 
arbeidspress og omfattende jobb-juks over flere år, hadde de ansvarlige på ulike nivåer lite  
eller ingenting å si. Både distriktsarbeidssjefer, fylkesarbeidssjefer og ledende personer i 
Direktoratet nektet ethvert kjennskap til juks med formidlingstall. 
 
 
 
 
 
Slik jobbet vi videre: 
 
1. Kontakt med kildene:  Vi var som regel to personer til stede i intervjuer  
med nøkkelpersoner, primært tillitsvalgte og ansvarlige i etaten. Anonyme  
kilder håndterte vi i den grad det lot seg gjøre ansikt til ansikt - ikke over  
telefon. Det sier seg imidlertid selv at mye av kontakten var over telefon i  
og med at vi hadde kontakt med folk i en rekke fylker. 
 
2. Kartlegging: Vi lagde oversikter over ansatte og tillitsvalgte i etaten. Vi  
kartla også i en viss utstrekning ansatte og tillitsvalgte tilbake i tid.  
Personer som hadde avsluttet sitt forhold til etaten pratet gjerne lettere,  
selv om også mange av dagens ansatte snakket åpent i håp om å få ryddet opp i  
ukulturen. 
 
Oversiktene over medarbeiderne skaffet vi oss primært ved å snakke med  
ansatte, som tipset oss videre om mulige personer vi kunne snakke med. 
 
Og snart gikk ryktet om at VG jobbet med denne saken. Mange var avvisende  
da vi ringte dem på jobb. Men ved å oppgi navn og mobiltelefonnummer, kunne de  
ringe oss tilbake senere. Det gjorde en rekke personer. Paradoksalt nok,  
kanskje, var heller ikke e-mailen fra Ted Hanisch til ansatte i Oslo om ikke å  
snakke med VG, noen ulempe. Flere ble så provosert av munnkurven, at de ringte  
oss på eget initiativ.  
 
 3. Innsamling av dokumenter: Mange offentlige kilder var åpne. Vi fikk mye  
fra Arbeidsdirektoratet. Deres pressevakttjeneste svarte raskt på våre  
forespørsler om ulike forhold i etaten, for eksempel overføringer over  
statsbudsjettet, kontrollrutiner og rundskriv om regelverket for hva som  
skulle regnes som formidlinger.  



 
Vi gikk gjennom Direktoratets årsberetninger, postjournaler, Norsk  
Offentlig Utredning (NOU) om Arbeidsformidling og arbeidsutleie og vi fikk  
utskrifter av alt som ble sagt i stortingsdebatten som etterfulgte denne  
NOU-en i 1999. Vi gikk også gjennom en del forskningsrapporter, diverse  
elektroniske avisarkiver og annen medieomtale om arbeidsmarkedet. Vi lette oss  
også tilbake i utgavene av NTLs eget medlemsblad for å se om temaet  
formidlingspraksis hadde vært oppe der. 
 
4. Bruk av båndopptager: Vi tok opp en rekke av samtalene på bånd. Vi skrev  
notater fra en del av samtalene. Men dette burde vi gjort i ennå større  
utstrekning. Flere sentrale personer snakket vi med gjentatte ganger  
underveis. Med skriftelige notater fra samtalene er det lett å gå tilbake å se  
hva de har sagt tidligere. Dette er nyttig, men blir ofte nedprioritert i  
jakten på den gode historien til neste dagers aviser. Det gjaldt også oss.  
 
5. Lagarbeid: Kulturen på Samfunnsavdelingen er at vi trekker sammen når det  
dukker opp en større sak. Dette gjorde vi også denne gangen. Lagarbeidet er  
noe av vår fremste styrke. Også ledelsen i avisen deltok i vurderinger  
underveis. Samtidig engasjerte kommentatoravdelingen seg. Ved å skrive ledere  
og kommentarer ga de sammenhenger og perspektiver. 
 
6. Jakten på det riktige dokumentet: Etter tre dagers arbeid ble vi kjent med  
at det angivelig eksisterte et notat skrevet av lederen i Norske  
Tjenestemannslag (NTL), Synnøve Kitdal, om trikskulturen. Vi fikk lest opp på  
telefon syv setninger fra dette brevet. Vi fikk ikke vite om dette var hele  
teksten eller i hvilke sammenheng det var blitt overlevert  
Arbeidsdirektoratet. NTL vedgikk at et slikt notat eksisterte, men  
bagatelliserte saken. Organisasjonen nektet å gi oss det ved å vise til at  
dette var et internt dokument. Heller ikke i Direktotatets postjournaler  
fantes det spor etter et slikt notat. Dag fire fikk vi imidlertid en telefon  
fra en kilde som ikke ville navgi seg. Vedkommende ba om et møte utenfor en  
kirke i Oslo en time senere. Under dette møtet fikk vi overlevert teksten til  
notatet vi var kommet på sporet av dagen før. Notatet var ikke underskrevet,  
og vi kunne ikke utelukke at brevet var falskt. Kilden ville fortsatt ikke  
identifisere seg, men vi forsto at vedkommende var godt kjent med arbeidet i  
etaten. Han brukte den interne terminologien om formidlingsprakisen og han  
kjente åpenbart ledende personer i Aetat. Før vi skiltes ba vi vedkommende  
ringe oss neste dag. Det ble gjort, og da gikk vi en ny runde for ytterligere  
å forsikre oss om at vi satt på et ekte brev. Denne gangen fortalte også  
vedkommende hvem han var og hvor han arbeidet. Den endelige bekreftelsen på at  
dette brevet var reelt, kunne vi imidlertid bare få ved å konfrontere  
NTL-lederen direkte. Det fikk vi først sjansen til tre dager senere. Da var  
hun i møte i Arbeidsdirektoratet i Oslo. Uanmeldt stilte vi opp utenfor  
møtelokalene og ba om en samtale. Da vi la brevet på bordet foran henne,  
utbrøt Kitdal:«Dette skulle vært makulert. Det ba jeg spesielt om». Hun leste  
gjennom det og erkjente at dette var brevet som hun hadde forfattet og hadde  
overlevert Ted Hanisch.  
 
 
 
 
Saken har likhetstrekk med AUF-saken som VG avslørte for noen år siden, også  
det metodiske arbeidet. 
 



Begge startet med tips av en slik art at vi hadde all grunn til å tro at  
kildene snakket sant. 
 
Begge gangene var vår fremgangsmåte å snakke med tallrike tidligere og  
nåværende ansatte/medlemmer såvel som å samle dokumentasjon om systemene for  
formidling/medlemsvevring. Vi la aldri skjul på hva vi var ute etter. Vi  
spurte: Hva vet du om uregelmessigheter med medlemstall/formidlingstall? 
 
Begge gangene spilte tiden på lag med oss. Det var våre tallrike  
henvendelser til ulike personer som gjorde at vi fikk dokumentasjon på jukset. 
 
Men det er forskjeller. Mens bare et fåtall av AUF-erne innrømmet hva de  
hadde vært med på med mindre vi kunne fremlegge dokumenter som beviste juks,  
var saksbehandlere ved mange av landets arbeidskontorer langt mer ærlige  
overfor allmenheten og VG. Mange av dem følte ubehag ved det de hadde vært med  
på. De følte at dette var uhederlig. Lojaliteten til etaten var liten. 
 
Mens det i AUF var en begrenset kjerne i de enkelte fylkeslagene som hadde  
førstehåndskjennskap til jukset, var det langt flere som visste om, eller 
selv hadde vært med på jukset, ved arbeidskontorene. 
 
Derfor fikk vi også ut saken om jobb-jukset langt raskere. Mens vi brukte  
en måned på å jobbe frem AUF-saken, tok det ni dager før vi publiserte første  
sak om Aetat. 
 
 
 
 
 
Bruk av anonyme kilder:  
 
Den vanskeligste jobben var å dokumentere jukset. Det vil si håndfast  
dokumentasjon eller on-record-uttalelser. Anonyme kilder ble bare unntaksvis  
brukt som annet enn veivisere inn i materialet. Hele tiden var det klart for  
oss at vi skulle ha solid dokumentasjon på det vi publiserte. Vi må vite at  
det vi publiserer står seg i en rettsal. 
 
Mange snakket, men ville ikke stå frem av frykt for reaksjoner fra  
arbeidsgiver og av lojalitet til sine nærmeste kolleger.  
 
Ved å gi oss dokumentasjon på jukset, måtte vedkommende enten vise eget  
juks eller jukset til andre ved kontoret. På utskriften av hver formidling -  
reell eller fiktiv - fremgår det hvem som har vært saksbehandler. Flere var  
også engstelige for at det skulle være mulig å spore på dataanlegget om de  
hadde gikk inn og tok utskrifter av formidlinger. 
 
Det var også vanskelig å anslå omfanget av jukset. Selv om vi hadde mange  
vitnesbyrd om at dette var utbredt og godt kjent i etaten, kunne vi vanskelige  
håndtere dette som stort annet enn påstander. Strengt tatt kunne ingen med  
sikkerhet vite noe mer om omfanget av jukset enn det en selv hadde vært med  
på. 
 
Vi overveide aldri å skrive saken basert på anonyme kilder alene. Selv om  
vi visste aldri så mye, var dette ikke en reell problemstilling. Det lå i  
sakens natur: Dette var en sak som måtte granskes av andre enn VG.  Uten  



dokumentasjon - og alle de begrensninger det innebærer - ville det være lett  
for ledelsen i etaten å slå tilbake mot påstandene. Da ville det heller neppe  
blitt noen gransking. 
 
Vi ville heller ikke gi noen anledning til å beskylde oss for å bruke  
kilder vi ikke hadde. Vi ville ganske sikkert blitt møtt med en slik påstand  
dersom vi hadde brukt anonyme kilder mer aktivt. 
 
Vi var også ekstremt forsiktige med å bruke informasjon gitt fra folk med  
en fortid i etaten, men så nå var i konkurrerende virsomheter. Vi oppdaget  
blant annet at et informasjonsbyrå ganske raskt forsøkte å plante en sak om  
internett-tjenestene til Aetat. Byrået jobbet åpenbart på oppdrag fra en  
konkurrent. Tipset var muligens svært reelt, men vi var opptatt av å holde  
fokus på formidlinger. Derfor gikk vi ikke inn i saken.  
 
 
 
Manglende åpenhet: 

 
Vi møtte liten åpenhet hos de ansvarlige, fagorganisasjonene og ledelsen på  
ulike nivåer. NTL forsøkte å hemmeligholde det åpenhjertige notatet som ble  
laget i forkant av et såkalt IDF-møte (informasjon, drøftinger og  
forhandlinger) mellom organisasjonene og arbeidsgiver 21. desember 1999.  
Notatet, som ble overlevert Ted Hanisch, ble heller ikke journalført — stikk i  
strid med offentlighetsloven.  
 
 Notatet var viktig fordi det viste noe av omfanget på jukset. Her står det  
at "Landsforeningen har gjennom lang tid blitt gjort oppmerksom på at de  
ansatte presses til å øke formidlingstallene i en skala som er urealistisk å  
oppnå på normalt vis, og at dette har ført til en triksekultur innen  
formidlingsregistreringen. Nå har vi fått sett mange konkrete eksempler på det  
som foregår, og ser at etatens ansatte er kommet i en uholdbar situasjon.» 
NTL skriver også at "ansatte vantrives på jobb på grunn av dette, og har  
mistet yrkesstoltheten. (...) Ansatte føler at dette er uetisk". 
 
Først da vi konfronterte NTL med notatet, innrømmet ledelsen kjennskap til triksingen. Bare 
noen dager tidligere hadde nestlederen hevdet at han bare hadde hørt om et par tilfeller  
overregistrering. Noen triksekultur kjente han ikke til. 
 
 
 
Vi fikk tilgang til interne dokumenter vi ikke kunne publisere, blant annet en  
arbeidsmiljøundersøkelse som omtalte juksemetodene. Dette er materiale som  
også ledende personer i etaten har lest, personer som har benektet ethvert  
kjennskap til juks. 
 
Det var imidlertid en forutsetning for å få tilgang til dette materialet at  
vi ikke brukte noe av informasjonen på trykk. Kildene fryktet at de kunne bli  
sporet.  For oss var denne kunnskapen likevel nyttig. Det gjorde oss enda med  
sikre på vår sak. 
 
Vi fikk utskrifter av fiktive formidlinger. Dette ble blant annet til en  
sak om en sommerjobb som ble til 25 formidlinger i Aetats statistikk. For å  
forsikre oss mot at Aetat tok oss i feil eller 
unøyaktigheter, innhentet vi tillatelse hos arbeidstakeren til å få utskrift  



av samtlige lønnsutbetalinger og skjemaer som han utfylte i forbindelse med  
jobben hos arbeidsgiveren. Da kunne vi sammenholde disse mot utskriftene av  
formidlingene. Vedkommende sjekket også for sikkerhets skyld sin syvende sans. 
 
Vi satt på dokumentasjon på flere lignende eksempler, men valgte ikke å  
publisere dem fordi de bare illustrerte det samme som vi allerede hadde  
skrevet. 
 
Arbeidsdirektør Ted Hanisch bagatelliserte saken. Etter VGs første oppslag  
skrev han i en mail til sine ansatte at «. . . der søkes skapt et inntrykk av  
at det foregår omfattende triksing med formidlingstallene i Aetat. Oppslaget  
virker som en grov og fullstendig ubegrunnet anklage mot Aetats medarbeidere.» 
Dette påsto han til tross for de klare meldingene i NTL-notatet ni måneder  
tidligere, et notat som alle fagorganisasjonene i etaten stilte seg bak. Mange  
ansatte opplevde at e-mailen var en ordre om ikke å innrømme juks.  
 
På krisemøtet Ted Hanisch hadde med fylkesarbeidssjefene 22. september, var  
det ingen som fortalte sannheten. Triksingen kom heller ikke frem da Ted  
Hanisch uken etter samlet landets over 130 distriktsarbeidssjefer i Folkets  
Hus. 
 
Mange av disse startet sin karriere i etaten som saksbehandlere. Derfor er  
det utenkelig, for VGs mange kilder, at sjefssjiktet har vært uvitende om de  
mange juksemetodene. Vi vet også positivt at noen av dem var informerte og  
hadde sågar informasjon om at noen selv hadde vært med på det. 
 
 
Manglende vilje til å rydde opp: 

 
I det hele tatt var vi litt forundret over måten Ted Hanisch og  
Arbeidsdirektoratet håndterte saken. Det var vanskelig å tro at en leder kan  
bli så overrasket over såpass graverende forhold i egne rekker. Det kan i alle  
fall stilles spørsmål ved hans erklæring om at han ville til bunns i dette -  
slik han uttalte til en rekke medier. Hanisch opptreden var som å helle bensin  
på vårt bål. 
 
Direktoratet hevdet at de aldri hadde sett eller hørt om  
arbeidsmiljøundersøkelser som omtaler jukset. Vi stiller spørsmål om dette er  
riktig. Vi har lest en av dem. Det fremgår også av NTL-notatet at slike  
undersøkelser har beskrevet ukulturen. Direktoratet sa likevel nei til å gi,  
eller bidra til, at VG fikk tilgang til disse. 
 
Men Direktoratet gjorde ingenting for å finne frem til undersøkelsene,  
verken etter at de fikk NTL-notatet eller da saken sprakk i media. Alt  
Direktoratet hadde trengt å gjøre var å etterlyse disse over sitt mail-system.  
Det våget ikke ledelsen - heller ikke etter at det ble besluttet at Det Norske  
Veritas skulle granske påstandene om triksekultur. 
 
Derfor fikk heller ikke granskerne disse rapportene fra Direktoratet. 
 
Denne manglende viljen til å finne arbeidsmiljøundersøkelsene, ble særlig  
påfallende i lys av at personer på flere nivåer i Direktoratet gjentatte  
ganger over flere dager maste på VG om å få en kopi av den såkalte oppskriften  
på jukset. Da var begrunnelsen at de ønsket å gi den til Veritas så de kunne  
se hvordan det angivelige jukset hadde foregått. Vi skrev om den håndskrevne  



oppskriften, som blir gitt til nyansatte, men kunne ikke trykke en faksimile  
av den. Vår kilde fryktet, med rette, at kolleger ved kontoret ville forstå  
hvor dette kom fra. 
 
Granskerne måtte også legge press på blant andre markedsdirektør Odd-Erik  
Marthinsen får å få sendt en e-post til alle ansatte over dataanlegget. Her ba  
Veritas om åpenhet og forsikret om at det ble gitt full anonymitet. 
 
Det kan også nevnes at det fra Direktoratet et stykke på vei lyktes i å  
«psyke» oss ut. Hanisch sin knallharde motoffensiv, både internt og eksternt,  
gjorde oss usikre på utfallet selv om vi var sikre på sakens fakta. I møte med  
oss som journalister var han belærende og rakket ned på hvor lite vi forsto av  
virksomheten i etaten. Også flere av hans underordnede var ute etter å utøve  
samme type press.  
 
 
 
 
Kildejakt: 

 
I denne tiden var det et voldsomt press mot de som sto frem og fortalte om  
triksingen, og kildejakt på hvem som hjalp oss med informasjon. For oss var  
det viktig å være sikker på at de som hjalp oss, var klar over rekkevidden av  
hva de gjorde. Flere ville stått frem med sine historier dersom Veritas ikke  
hadde avdekket jukset. Enkelte sa uoppfordret at de ville vitne for oss i en  
rettsak - om saken kom så langt. Av menneskelige hensyn og av lojalitet til  
kildene rådet vi flere langt på vei til å vente med å gå ut offentlig.  
Belastningen av en slik eksponering, særlig for de som fortsatt var i etaten,  
ville nødvendigvis bli stor. Med granskingsrapportens klare konklusjon ble  
dette unødvendig. 
 
 
 
VG har fått en enorm respons på saken, primært fra etatens tidligere og  
nåværende ansatte. Etter at den første saken sto på trykk strømmet den inn mer  
eller mindre kvalifiserte tips om juks i Aetat. Vi måtte ganske strengt sile  
ut hva som var verdt å jobbe videre med.  Vi er temmelig sikre på at det er en  
rekke forhold vi ikke kom til bunns i. Disse trådene har vi av ulike grunner  
ennå ikke hatt anledning til å gå etter i sømmene - så langt. Kanskje vil  
andre få hull på disse sakene?    Det ble forsøkt å stille spørsmål ved våre  
motiver fordi vi fokuserte sterkt på uregelmessighetene i Aetat. Den rådende  
teorien i Arbeidsdirektoratet var at dette var et grep fra fagorganisasjonene  
som ville stikke kjepper i hjulene for omorganiseringen. En annen teori var at  
VG ikke ønsket at Hanisch skulle få forlenget sin åremålsstilling som gikk ut  
ved årskiftet. En tredje var at saken var plantet av folk innen Manpower eller  
andre konkurrenter.  
 
Vi har selvsagt ikke vært ute etter å "ta" Hanisch eller etaten. Vårt  
generelle inntrykk har - og er - derimot at Aetat har vært gjennom en rivende  
utvikling, nødvendig modernisering som ledelsen synes å ha gjort et godt  
arbeid med. 
 
Vi har kun vært interessert i å avdekke det som har foregått og få  
sannheten på bordet.  Etaten får enorme summer over statsbudsjettet og bør  
bruke tid og krefter på å bistå arbeidssøkere og arbeidsgivere. Det er  



uakseptabelt at en offentlig etat driver med triksing. Men følgen av slike  
eventuelle misgjeringer, får andre enn VGs reportere vurdere. 
 
 
 
 
 
Tidsbruk: 

 
Det er vanskelig å si hvor mye arbeidstid og fritid som gikk med til saken. En  
reporter begynte å jobbe med saken, men vi kjørte raskt inn en ekstra  
medarbeider da vi så at dette var det verdt å nøste videre i. Den samme  
bemanningen videreførte vi i vel to uker etter at første sak sto på trykk.  
Deretter lot vi saken i stor grad bero frem til granskingsrapporten ble lagt  
frem. 
 
 
 
 
 
Konklusjon: 

 
Veritas synes å ha gjort en fremragende jobb, tatt i betraktning at  
Arbeidsdirektoratet bare hadde satt  av tre uker til granskningen. Veritas  
undersøkte de to siste årene. Rapporten bekrefter at hver fjerde formidling —  
kanskje mer — er i strid med regelverket. Det vil si at over 107 000 av  
jobbene som Aetat har påstått å ha skaffet, er fiktive. 
 
Fasiten er likevel ukjent. Flertallet av VGs kilder hevder at jukset har  
vært langt mer omfattende. De hevder at i alle fall femti prosent av  
formidlingene er fiktive. Kanskje er heller ikke det nøyaktige omfanget så  
viktig. 
 
Kanskje var det en tabbe da VG skrev første dag at kilder hevder at "de  
fiktive formidlingene kan være minst 25 prosent av totaltallet", altså det  
samme omfanget som Veritas kom fremd til.  Saken ville stått like godt uten  
slik tallfesting, og på grunn av sakens natur hadde vi ikke på noe tidspunkt  
mulighet til å dokumentere denne påstanden med annet enn on record-utsagn. Vår  
interne vurdering var senere at 25 prosent juks var et altfor lavt anslag. Den  
vurderingen har vi forøvrig fortsatt. 
 
I ettertid ser vi det som et tankekors at hvis ikke Veritas hadde  
tallfestet jukset, kunne en eventuell talldebatt lett bli en avsporing og  
fokusen hadde vært rettet mot VG. Da kunne det ovenforstående poeng —  
tallfestingen den 2O. september — definitivt fremstått som en tabbe. 
 
 
 
Andre medier grep saken. Aftenposten skrev at dette var "en av de mest  
skremmende beretninger om trikskultur som noengang har rammet offentlig  
sektor". Dagens Næringsliv sammenlignet talltriksingen med "det tidligere  
produksjonssystemet i Sovjetunionen hvor måloppnåelsen var viktige enn  
virkeligheten". 
 
 



 
Etatens statistikk har gitt offentligheten et bevisst galt bilde av  
situasjonen i arbeidsmarkedet. Mye forskning, som har basert seg på denne  
statistikken, må nå ses i et nytt lys.  
 
 
 
Ted Hanisch gikk av som arbeidsdirektør. Etaten gikk igjennom sine  
formidlingspraksis på flere områder og stanset midlertidig utsendelsen av sine  
formidlingsstatistikker.  
 
Nå skal etaten omorganiseres. Forhåpentligvis blir det ryddet opp i  
formidlingsjukset. Stortinget skal senere behandle saken i sin fulle bredde.  
 
 


