
1 
 

EØS-pengene 
- og det hemmelige misbruket 

  

 

 
 

 
 

 

Journalister som deltok i prosjektet: 

Gunnar Thorenfeldt 

Tomm W. Christiansen (video og foto) 

Vegard Venli 

Torgeir P. Krokfjord 



2 
 

 
 

 

 

Innhold:  

 

Ideen som startet det hele  

1. Enkle spørsmål  

2. Søk med ID-nummere  

3. Innsynsbegjæring hos 16 land  

4. Søk med prosjektkoder 

5. Island-press 

6. Søk i utenlandske kilder 

7. Oppsøke adresser  

8. Finne originalkildene   

9. Konsekvenser 

10. Fullstendig liste over publiserte artikler  

 

 

 

 

 

 

 
 

 

 

 

 

 



3 
 

IDEEN SOM STARTET DET HELE  

 

Dette prosjektet begynte med et skilt. Et skilt utenfor et ungdomsfengsel i Kaunas i Litauen.  

 

På vei inn for å møte en gruppe mindreårige litauiske kriminelle, ble Dagbladets reporter 

stående og se på en plakat utenfor fengselet. I norske farger sto det at fengselet hadde blitt 

pusset opp med penger fra «Norway Grants».  

 

Etter hvert så vi skiltet overalt mens vi reiste rundt omkring i Øst-Europa. Skiltene hang på 

kirker, gamle borger, barnehager og gamle monumenter. Noen ganger sto det «Norway 

Grants». Andre ganger sto det «EEA Grants».  

 

Så hva var Norway Grants og EEA Grants?  

 

Vi begynte å lese det som var tilgjengelig om ordningen.  

 

Kort fortalt forsto vi ordningen slik: Hvert år gir Norge om lag tre milliarder kroner til EU-

land som en del av EØS-avtalen.  Dette er vår frivillige «medlemsavgift», som en del av 

handelsavtalen med EU. Også Island og Liechtenstein er med på ordningen. 

 

Pengene skal gå til å styrke det sivile samfunnet i landene, bedre miljøet og helsen til 

befolkningen. 

 

Siden 1994 hadde Norge totalt latt 38 milliarder skattekroner drysse over 16 utvalgte land i 

Europa. 

 

Nå hadde Norge forpliktet seg til å bidra med enda mer penger.  

 

I mai 2016 forpliktet Norge seg, sammen med Liechtenstein og Island, til å bidra med 26 

milliarder kroner fram til 2024. 

 

Hele 97 prosent av pengene kommer fra norske skattebetalere. 

 

Men på tross av at pengene kom rett fra norske lommer, så hadde det vært liten 

medieomtale om misbruk av pengene og politikerne hadde heller ikke vist dette temaet stor 

interesse.  

 

Da Riksrevisjonen gransket EØS-midlene i 2013 konkluderte de med at det var vanskelig å 

vite med sikkerhet hva som var effekten av EØS-milliardene. 

 

Vårt prosjekt var å granske dette nærmere. 

 



4 
 

Innsynsarbeidet og Research en i forkant av artikkelen ble utført av Gunnar Thorenfeldt 

og startet høsten 2016. Mesteparten av Research en ble utført mens Thorenfeldt jobbet 

med andre prosjekter.  

 

Reportasjeturen til Latvia, Bulgaria, Polen, Romania og Belgia ble gjennomført av 

Thorenfeldt og fotograf Tomm W. Christiansen i løpet av 2017. Torgeir P. Krokfjord bidro i 

flere oppfølgingsaker, og Vegard Venli hjalp med Research en og var med på å skrive flere 

artikler om åpenhet. Artiklene ble publisert i tidsperioden juli – oktober 2017.  

 

I flere av landene samarbeidet vi med journalister og fiksere. To som spesielt bør nevnes, 

er latviske Janis Zvērs og polske Marcin Krasnowolski.  

 

METODER 

 

1. ENKLE SPØRSMÅL  

Når milliarder er spredd utover 16 land, i tusenvis av prosjekter, og har blitt plassert i alt fra 

skoler, svømmehaller, gamle borger og forskning på snøfnugg ...  

 

… hvordan skal man da skille ut hva som er interessant? Hvor skal man se nærmere? 

Noen ganger er det enkle det beste.  

 

Gjerne så presist mot det man faktisk lurer på som mulig.  

 

Hva var det vi lurte på her? Jo, hadde EØS-penger blitt misbrukt?  

 

Derfor spurte vi Utenriksdepartementet om akkurat det: «Kan vi få se alle saker hvor norske 

penger har blitt misbrukt?»  

 

Slik formulerte vi det:  

 

«Vi ber herved om innsyn i samtlige avviksmeldinger/meldinger om irregularitet og misbruk 

av EØS-midler som dere har mottatt i tidsperioden EØS-midlene har blitt utbetalt». 

 

Vi sendte e-posten 29 september 2016. Vi ringte til kommunikasjonsavdelingen og purret.  

 

En uke senere ringte Utenriksdepartementet oss tilbake. Tom Tjomsland fra 

Sentraleuropeisk avdeling kunne forklare oss at dette ikke var noe problem. De praktiserte 

full åpenhet. Hvert år sendte et kontor i Brussel, Financial Mechanism Office, ut en 

årsrapport på engelsk med oversikt over alle irregularitets-sakene.  

 

Tjomsland sendte over rapportene til Dagbladet.  

 

Men hva er egentlig åpenhet? Og hva kunne man lese i årsrapportene?  

 



5 
 

Ifølge Tjomsland hadde det i ordningenes levetid nærmest ikke vært misbrukt en eneste 

krone.  

 

Rapportene understøttet dette. I perioden 2004 til 2009 ble det for eksempel gitt tilsammen 

1,307 milliarder euro. I samme periode ble det bare oppdaget svindel i 0,59 prosent av 

sakene.  

 

Dette viste at systemet fungerte, ifølge Utenriksdepartementet.  

 

Totalt sju svindel-saker i tidsperioden 2004 – 2009 var ramset opp. Men når vi så nærmere 

på sakene var det vanskelig å forstå hva som egentlig hadde skjedd.   

 

2. SØK MED ID-NUMMERE  

 

En sak het for eksempel «ID126» og hadde foregått i Polen. Totalt var det snakk om 

686 802 euro, over seks millioner norske kroner.  

 

Det eneste som sto om svindelsaken var: «Prosjektet stengt og hele støtten tatt tilbake. 

Ingen betaling har blitt gjort til prosjektet».  

 

Videre sto det: «En domstol konkluderte med at prosjektansvarlig ba om bestikkelser da han 

valgte ut leverandører. Det ble derfor bestemt at prosjektet skulle stoppes. Det ble bedt om 

tilbakebetaling av all støtte som hadde blitt utbetalt og man avlyste all videre støtte».  

 

Ikke et eneste ord til stod om selve prosjektet.  

 

Det var ikke lett å bli klok på hva som hva hadde skjedd. Hva handlet prosjektet om? Hva 

var de ulovlige forholdene?  

 

Vi brukte ID-numrene i årsrapportene til å sende en ny innsynsbegjæring. Totalt ba vi om 

innsyn i nærmere 200 saker.  

 

Men hvem skulle gi oss innsyn?  

 

5. oktober 2016 sendte vi innsynsbegjæringen til Utenriksdepartementene (UD). Da vi 

purret ba UD oss om å sende henvendelsen til EØS-kontoret i Brussel som forvalter 

ordningen, Financial Mechanism Office (FMO). 21 november sendte vi innsynsbegjæringen 

til FMO. Tre dager senere svarte FMO at de hadde fått beskjed om at UD skulle håndtere 

saken. UD viste oss tilbake til FMO.  

 

Etter gjentatte purringer, fikk vi beskjed om at innsynsbegjæringen var så omfattende at 

de trengte mer tid. I tillegg krevde de at innsynsbegjæringen måtte skrives på engelsk.  

 



6 
 

Selv om begge som jobbet kommunikasjonsavdelingen ved FMO var norske statsborgere, og 

dette handlet om forvaltningen av norske skattepenger, kom det krav om at all 

korrespondanse måtte foregå på engelsk.  

 

«Since we are an international work place I am obliged to write in English. I’m sorry for the 

inconvenience», skrev tidligere Aftenposten-journalist Mala Wang-Naveen til Dagbladet.  

 

16 desember 2016 fikk vi svar fra Financial Mechanism Office ved dets norske direktør Ståle 

Torstein Risa. På engelsk skrev han at de hadde gitt Dagbladet innsyn i en del av 

irregularitets-rapportene, men at sentral informasjon hadde blitt anonymisert.  

 

«Personal data as well as information whose disclosure could undermine the protection of 

commercial interest of legal persons have been removed», skrev Risa.  

 

Da vi gikk gjennom dokumentene, så ble det klart at i alle saker hvor FMO hadde konkludert 

med svindel, ble sentral informasjon hemmeligstemplet.  

 

Hva betydde det?  

 

I den polske svindel-saken med ID-nummeret «ID126» betydde det blant annet at disse 

opplysningene ble hemmeligholdt:  

 

* Navnet på prosjektet 

* Personen som var ansvarlig 

* Den totale summen på prosjektet 

* Navnet på distriktsdomstolen som dømte i saken 

* Kommunen som var involvert 

* Dommen mot personen som var involvert 

 

Avslaget oppga ikke hjemmel i noen paragraf.  

 

Da vi spurte FMO om hva som var hjemmelen for anonymiseringen, så fikk vi til svar at 

Norge i forhandlinger med Island og Liechtenstein hadde blitt enige om et spesialregelverk 

for innsyn. 

 

Der kom det blant annet fram at de tre landene hadde vedtatt i EFTA-styret å holde all 

informasjon hemmelig «som kunne skade kommersielle eller personlige interesser eller 

privatlivet til personen eller bedriften omtalt». 

 

Dermed var norske skattebetalere avskåret fra å få vite hvem eller hvordan pengene deres 

hadde blitt svindlet med.    

 

Dersom vi ønsket å anke avgjørelsen, så måtte vi fremme en skriftlig klage til donorstatene, 

representert ved styret til Financial Mechanism Office, skrev FMOs kommunikasjonssjef, 



7 
 

Lillann Weggersen, til Dagbladet. Hun skrev videre at klagen måtte sendes per post til 

Brussel.  

 

«Klagen må skrives på engelsk, og det må spesifiseres hvilke sladdinger i hvilke dokumenter 

det klages på. En generell klage vil ikke bli behandlet av styret», skrev Weggersen videre.  

 

Vi startet arbeidet med å lage en skriftlig klage, men vi begynte også å tenke. Fantes det 

en vei rundt? Gikk det an å få tak i informasjon om svindelsakene andre steder?  

 

Vi tok kontakt med Riksrevisjonene i samtlige 16 EU-land som hadde mottatt EØS-midler fra 

Norge. Noen svarte aldri. Andre framsto først og fremst som svært avvisende.  

 

«Tusen takk for din e-post. Vårt kontor har ingen dokumenter som gjelder irregulariteter 

eller svindel med EEA Grants eller Norway Grants. Dessuten deler vi aldri slike dokumenter 

med en tredjepart», skrev Kypros sin riksrevisor, Akis Kikas, til Dagbladet.  

 

Flere pekte på at Riksrevisjonen ikke hadde ansvaret for EØS-midlene, men at det var hvert 

lands såkalte «Focal Point», et kontor som hadde ansvar for å forvalte den norske EØS-

støtten, som hadde ansvaret for å følge opp pengebruken. Disse støttepunktene lå som 

regel under landets finansdepartementer. 

 

3. INNSYNSBEGJÆRING I 16 LAND 

FMO hadde selv lagt ut en liste med telefonnummer og e-postadresse til hvert lands 

støttepunkt.  

 

Vi sendte en e-post til samtlige land som hadde mottatt EØS-midler hvor vi ba om innsyn i 

dokumenter som gjaldt misbruk av EØS-midler.   

 

Svarene var svært forskjellige. 

 

For eksempel opplyste Tsjekkia de at de ikke hadde lov til å gi ut dokumentene hvis vi ikke 

lagde en formell innsynsbegjæring i henhold til tsjekkisk lov. Noe vi gjorde.  

 

Latviske myndigheter var skeptiske til Dagbladets hevendelse.  

 

«Før vi tar en avgjørelse på om du har rett til å få tilgang til irregularitets-rapportene i 

henhold til latvisk offentlighetslov, så må vi være sikre på at ingen skade vil skje land eller 

særlige personlige interesser. Derfor ber vi deg om å gi oss en forklaring på hvordan du vil 

bruke informasjonen, og hvilken journalistisk erfaring du selv har. Jobber du med spesielle 

temaer eller saker?» 

 

Etter å ha ringt dem opp og sendt dem en redegjørelse for Dagbladets etiske retningslinjer 

fikk vi innsyn.  

 



8 
 

Totalt fikk vi innsyn i rapporter hos 13 land. Her er tre eksempler:  

 

Bulgaria: Nektet først Dagbladet innsyn i henhold til bulgarsk lovgivning. Etter at Dagbladet 

klagde på avgjørelsen, fikk Dagbladet innsyn i en rekke irregularitets-rapporter som var 

delvis anonymisert for å skjerme «private eller forretningshemmeligheter».  

 

Estland: Estiske myndigheter krevde at innsynsbegjæringen ble rettet i henhold til estisk lov. 

Blant annet krevde de å få vite hva «the basis and purpose» var for Dagbladets 

innsynsbegjæring. Vi skrev en lengre redegjørelse hvor vi brukte våre etiske retningslinjer 

som grunnlag. Da så var gjort ga de innsyn med én gang.  

 

Hellas: Først nektet de innsyn. De begrunnet ikke dette med noe lovverk. Da Dagbladet 

purret, ga de oss innsyn i samtlige saker som var avsluttet.  

 

Flere av landene viste seg å ha en langt mer åpen praksis når det gjaldt innsyn enn EFTA-

landene, Norge, Island og Liechtenstein.  

 

 
 

Dermed fikk vi tilgang til opplysninger som Norge ønsket å holde hemmelig.  

 

En av de som valgte å vise størst mulig grad av åpenhet, var polske myndigheter:  

 

Polske myndigheter sendte Dagbladet samtlige irregularitets-rapporter de hadde sendt 

FMO. Bare person-navnene var anonymisert.  

 

Både koden til prosjektet, navn på prosjektet, den totale summen på prosjektet, navnet på 

distriktsdomstolen som dømte i saken og kommunen var usladdet i dokumentene.   

 

Dette betydde for eksempel at vi kunne se hva som skjulte seg bak saken med ID-

nummeret «ID126».  

 

4. SØK MED PROSJEKTKODER 



9 
 

Vil fikk også vite hva som var prosjektkoden: «PL0401» (som var helt annerledes enn ID-

nummeret som var ført opp i irregularitetsrapportene).  

 

Dermed hadde vi mulighet for å gå videre.  

Vi hadde allerede bedt om innsyn i tusenvis av dokumenter i den norske Offentlig 

elektronisk postjournal (OEP) ut i fra søkeord som «Norway Grants», «EEA Grants», «EØS-

midler» osv … 

Takket være blant annet de polske dokumentene så kunne vi nå også søke etter de konkrete 

sakene. 

For eksempel ved å søke etter «PL0401» så fant vi i OEP blant annet tildelingsbrevet og 

avtalen mellom norske myndigheter og den polske støtte-mottakeren. Dermed hadde vi 

puslebrikkene vi trengte for å grave videre i saken hos polske kilder.  

På tross av at dette handler om forvaltning av norske skattepenger, så viste altså 

Utenriksdepartementet seg langt mer restriktiv enn eksempelvis polske myndigheter når det 

gjaldt åpenhet. 

I en svindel-sak som gjaldt et danseprosjekt i samarbeid mellom Norge og Polen, ga Polen 

Dagbladet tilgang til samtlige dokumenter.  

Norske myndigheter ville holde sin egen granskning av saken hemmelig, begrunnet med 

offentlighetsloven paragraf 14.1. ledd, fordi dokumentet var internt. 

Da Dagbladet klagde på dette, argumenterte vi blant annet med at det var rart at norske 

myndigheter ville holde noe hemmelig som polske myndigheter var åpne om. Da snudde 

UD og ga Dagbladet fullt innsyn i dokumentene.  

5. ISLAND-PRESS 

Hvis norske myndigheter ikke vil gi oss innpass, så kanskje islandske myndigheter ville det? 

Island var tross alt ett av tre land som sto bak «EEA Grants».  

 

Allerede 24. januar 2017 sendte vi en e-post til islandsk UD hvor vi ba om «information 

and access to correspondence between Iceland government and EEA (FMO - Financial 

Mechanism Office) concerning EEA Grants». 

 

Først 21. april fikk vi svar. Etter å ha gått gjennom islandske offentlighetslover sendte vi 

følgende innsynsbegjæring:  

 

«I hereby ask for all documents concerning fraud and irregularities reports in the EEA Grants 

from 2012 until today». 

 

Først seks måneder etter at Dagbladet ba om tilgang til rapportene fikk vi svar.  

 



10 
 

«Siden din forespørsel gjelder forhold til andre stater, var den avslått. Dessverre, på grunn 

av en feil fikk du ikke beskjed om dette og det beklager vi», skrev Urdur Gunnarsdottir, 

presseansvarlig hos det islandske utenriksdepartementet.  

 

 
 

Dagbladet sendte en rekke spørsmål til Islands utenriksminister, Gudlaugur Thor 

Thordarson. Blant annet spurte vi Gudlaugur: Er det i tråd med islandske verdier å holde 

informasjon om korrupsjon og misbruk hemmelig? 

 

Dagbladet fikk ikke noe svar fra Gudlaugur. 

 

26. august publiserte vi artikkelen: «Island nekter Dagbladet innsyn i EØS-juks».  

 

Saken vekte oppsikt i islandske medier. Senere samme dag publiserte den islandske avisen 

Fréttablaðið en større artikkel om hemmeligholdet.  

 

«Utenriksdepartementet nektet nylig den norske journalisten Gunnars Thorenfeldts 

anmodning om tilgang til data om økonomiske spørsmål fra mottakere fra EØS-fondet. 

Fondet drives av Norge, Island og Liechtenstein, og Islands årlige bidrag til fondet utgjør 

nesten en halv milliard», skrev avisa.  

 

Etter artikkelen ble publisert ble Dagbladet kontakt av en rekke islandske politikere, som tok 

opp saken med regjeringen.  

 

Dermed snudde islandske myndigheter.  

 



11 
 

«Vi vil gi Dagbladet og Fréttablaðið tilgang til alle dokumenter dere har bedt om», sa 

informasjonsdirektør i det Islandske Utenriksdepartementet, Andri Lúthersson til Dagbladet. 

 

Dermed fikk vi tilgang til en rekke nye dokumenter som gjaldt forvaltningen av pengene. 

Disse opplysningene ble ikke avgjørende, men samtidig bidro de til det større puslespillet.  

 

Blant annet fikk vi unik tilgang til en rekke dokumenter som handlet om hvordan 

kontrollmekanismene fungerte.  

6. SØK I UTENLANDSKE KILDER 

Bevæpnet med navn på domstolen og kommunen som hadde fått EØS-midlene, begynte vi å 

søke etter den polske svindel-saken i lokale polske aviser.  

Med hjelp av en polsk tolk ringte vi opp lokalaviser i regionen for å høre om noen kjente til 

saken. Dette fordi flere av journalistene ikke snakket engelsk og ingen av Dagbladets 

journalister snakket polsk.  

Dette ga resultater. Etter hvert fikk vi lagd oss en oversikt over hva de polske lokalavisene 

hadde skrevet om svindel-saken 

Gjennom dem fikk vi tilgang til navnet på personen som skulle ha stått bak svindelen: Han 

het Piotr Czubinsky, og var tidligere ordfører i den polske byen Krasnik.  

Vi fikk også hjelp av tolken til å utforme en innsynsbegjæring på polsk til den lokale 

distriktsdomstolen som hadde dømt i saken.  

27. april 2017 fikk vi svar. Siden vi ikke var en part i rettsaken, så mente den polske 

domstolen at vi ikke hadde rett til å få innsyn i saken.  

Vi begynte derfor å jobbe på en annen måte.  

Vi fikk tak i en polsk researcher, som tidligere hadde jobbet for en rekke utenlandske 

medier. Han tok kontakt med polske politimyndigheter, og påtaleansvarlig i distriktet. Han 

fikk også kontakt med ordførerens polske advokat og ansatte i kommune. 

Dette gjorde at vi fikk tak i en lang rekke adresser vi kunne besøke, blant annet lokalet 

hvor prosjektet hadde foregått og adressen til flere av aktørene i saken 

Vi gjentok denne prosessen i en rekke land med hell, blant annet i Latvia og Bulgaria.   

7. OPPSØKE ADRESSER 

I løpet av april mente vi at vi hadde nok adresser til å forsvare å reise til Polen.  

Den første reisen gikk til den lille polske byen Krasnik.  

Som metode er det få ting som slår å snakke direkte med folk og møte opp der hvor 

hendelsene har funnet sted.  

Det første stedet vi besøkte i Krasnik var rådhuset. Der fikk vi innsyn i en rekke dokumenter 

om saken, og vi snakket med ansatte i kommunen. Deretter besøkte vi den lokale 



12 
 

påtaleansvarlige. Der fikk vi en oversikt over rettsprosessen, og det rettslige grunnlaget for 

saken.  

Deretter besøkte vi adressen til hovedkontoret hvor prosjektet hadde vært organisert fra. Vi 

besøkte også kona til ordføreren hjemme på deres felles privatadresse.  

Til sammen ga dette godt innsyn i en sak som norske myndigheter hadde ønsket å holde 

hemmelig. Historien om ordføreren hadde aldri tidligere blitt omtalt i norske medier.  

30. juli 2017 kunne vi publisere saken «Ordfører Piotr (51) levde luksusliv på norske EØS-

penger».   

 

 

For første gang fikk norske lesere vite hvordan deres skattepenger hadde blitt misbrukt av 

en korrupt ordfører i en liten polsk by.  

Noen ganger ble nettopp møtet med de ansvarlige i prosjektene helt avgjørende.  

I den polske byen Bytom møtte vi for eksempel en mann som ifølge FMO-papirene hadde 

vært med på å svindle til seg penger fra et norsk-støttet danseprosjekt.  

Saken var ikke tidligere omtalt i Norge, og ingen visste hvem som hadde underslått 

pengene eller hva som angivelig hadde skjedd med dem.  

Men da Dagbladet konfronterte denne mannen direkte, innrømmet han at han hadde 

forfalsket flere av prosjektdokumentene. Men han påsto at det var gjort i beste mening.  



13 
 

31. juli 2017 kunne vi publisere saken «Norske penger og verdensberømt polsk danser i 

bedrageri-skandale».  

En annen gang oppmøte ble helt avgjørende, var da vi gransket hva som hadde skjedd med 

penger til en organisasjon for blinde barn. Det eneste vi visste var at organisasjonen var en 

av flere som ble gransket for misbruk av midler.   

Da vi dro til senteret i Jurmala, utenfor hovedstaden i Latvia, Riga, så var det bare en rønne 

der. Prosjektet var til og med ført opp med en norsk kommune som ikke eksisterte på 

Norway Grants’ egne nettsider.  

15. august kunne vi publisere «Aivija fikk norske EØS-penger for å lage sommerleir for blinde 

barn – alarmen gikk da hun ikke kunne bevise at leiren hadde funnet sted».  

Noen ganger hadde vi bare et bilde og ikke noen adresse. I en sak som handlet om et 

rumensk prosjekt hadde vi bare et bilde av en inngang til et skjul. Med en skabbete 

løshund foran.  

 

Bildet hadde vi fått fra en e-post som hadde blitt sendt til Politidirektoratet.  

 

Fra kilder hadde vi fått vite at det var snakk om et slags gammelt helsearkiv.  

 

I Bucuresti i Romania reiste vi rundt på sykehus og helsestasjoner og viste fram bildet. Først 

etter å ha snakket med mer enn ti personer, både taxisjåfører og renholdsarbeidere fant vi 

til slutt fant vi en forsker som hadde jobbet med arkivet i den nå slitte byngingen da hun var 

ung student.  

 

Vi reiste til adressen og fant bygget.  

 

 
 

3. september 2017 publiserte vi artikkelen «9 millioner norske EØS-kroner skulle hjelpe 100 

kvinnelige menneskehandel-ofre i Romania. Prosjektet stoppet ved denne rønna».  

 



14 
 

8. FINNE ORIGINALKILDENE  

Ved å be om innsyn i prosjektkode hos OEP, latviske myndigheter og FMO, og søke etter ID-

nummeret kom vi over en spennende sak fra Latvia.  

 

Organisasjonen som sto bak arrangementet fikk cirka 110 000 norske kroner for å arrangere 

en «likestillingskonferanse for latviske lærere og offentlige ansatte». Konferansen foregikk i 

Latvias rådhus, og ble arrangert i desember 2013.  

 

Blant dokumentene vi ba om innsyn i, var det en kopi av et foredrag som ble holdt under 

konferansen. Foredraget ble holdt av den kjente latviske kriminologen Andrejs Vilks.  

 

Vi fikk også tak i et video-opptak av selve foredraget. Under foredraget påsto Vilks blant 

annet at Norge og EU forgrep seg på barn i barnehagene.  

 

«Først lærer de å massere barnas kjønnsorgan fra de er ett til tre år. Det er spesielt anbefalt 

for fedre å ta på vaginaen og klitorisen til deres døtre», sa Vilks under foredraget.  

 

Ved å bruke Googles bildesøk og søke etter formuleringene fra foredraget på blant annet 

engelsk, russisk og latvisk fant vi fram til originalkildene til foredraget.  

 

Vi fant blant annet ut at Vilks hadde hentet deler av foredraget sitt fra den russiske 

artikkelen «Hvorfor Norge har blitt et fristed for pedofile», som var publisert på en russisk 

blogg.   

 

 
 



15 
 

Under foredraget var Vilks ganske ekstrem, men på sidene han hadde hentet ut 

informasjonen sin fra var det enda verre:  

 

Her ble det blant annet påstått at   

* 10 prosent av alle nordmenn er pedofile 

* Jens Stoltenberg er pedofil og fremmer pedofili 

* Norge ønsker mer pedofil-turisme: «Norge inviterer sexturister som vil ha moro med 

barn».  

 

Mye av foredraget sitt har Vilks også hentet fra en nettside som heter European Union 

Times, som er en høyreekstrem nettside. 

 

Under foredraget påstår Vilks at EU jobber for å legalisere pedofili. 

 

Professoren lar være å nevne hva som står i andre avsnitt i nettartikkelen: 

 

«Hvorfor stemmer noen fortsatt på disse drittsekkene? Neste gang må vi alle stemme på 

NASJONALISTISKE (ekstreme høyre) POLITISKE PARTIER som kan føre oss tilbake til 

normaliteten». 

 

I presentasjonen siterer også Vilks en annen høyreekstrem antihomoaktvist, nemlig Judith 

Reisman, som er mest kjent for sin kampanje for å stemple Alfred Kinsey, verdens mest 

kjente sexolog, som pedofil. 

 

Reisman er også kjent for å mene at homobevegelsen i Tyskland la grunnlag for Nazipartiet 

og Holocaust, og hun har sammenlignet homoseksuelle grupper med Hitler-ungdommen. 

 

Da den norske ambassaden fikk en bekymringsmelding fra det latviske helsedepartementet 

etter konferansen, ble prosjektansvarlig hos latviske myndigheter, organisasjonen SIF, spurt 

om innholdet på konferansen. 

 

«I løpet av konferansen eller under foredragene (…) ble ingen kontroversielle idéer eller 

fakta identifisert som ville vært i strid med likestillingsprinsipper eller undergrave Latvias 

nåværende eller EUs sitt likestillingssyn (…) Det var verken ekstremistisk propaganda eller 

bevisst invitasjon til hat mellom spesielle grupper i samfunnet». 

 

Det skrev leder for SIF Aija Bauere til granskningsmyndighetene 6. februar 2014. Brevet ble 

sendt videre til norske myndigheter. 

 

6. august publiserte vi artikkelen «Andrejs Vilks fikk norske skattepenger for å spre russisk 

løgnpropaganda og høyreekstrem hets».  

 



16 
 

 
 

Saken vekket oppsikt i Latvia.  

 

Dagen etter at Dagbladet publiserte historien, dedikerte Latvias dagsrevy, «Panorama», fem 

minutter til Dagbladets historie. 

 

«Myten om at nordmenn er pedofile og at voldtekt av barn og incest er en del av en sosial 

tradisjon er et resultat av en raffinert russisk propaganda-kampanje. Denne kampanjen får 

nå oppmerksomhet i Norge», meldte Panorama. 

 

 

 



17 
 

9. KONSEKVENSER 

 

Gjennom Dagbladets artikler fikk vi: 

• Satt søkelys på forvaltningen av milliarder av norske skattepenger gjennom EØS-

avtalen. Misbrukssakene var ikke kjent for norske skattebetalere. De er blitt 

hemmeligholdt systematisk i en rekke land, deriblant Norge. 

• Vist hvordan Norge gjennom EFTA/EØS har forhandlet bort våre egne 

åpenhetsprinsipper. Norge lot interessene til de som hadde begått svindel komme 

foran norske skattebetaleres rett til å se hvordan pengene deres ble brukt. 

• Vist at den åpenhet norske myndigheter har påropt seg ikke var «reell». Den var 

verdiløs for dem som har ønsket å se hvordan pengen ble brukt. Dette vakte oppsikt i 

flere land. I Island, Polen og Latvia bidro det til en større debatt om de norske EØS-

midlene.  

Norske myndigheter har vært opptatt av å spre demokrati og «godt styringsvett» gjennom 

EØS-milliardene. Da er det paradoksalt at de glemmer at åpenhet og prinsippene for den 

norske offentlighetsloven er helt avgjørende for et reelt demokrati. 

Spesielt må det være pinlig for Norge at land vi har påtatt oss å belære om godt styringsvett 

viser bedre åpenhetsvett enn oss selv.  

Derfor var det veldig gledelig at artiklene også fikk konkrete konsekvenser for norsk 

åpenhet.  

 

8. oktober 2017 kunne vi publisere artikkelen «Holdt EØS-juks hemmelig: Nå snur Norge og 

Island etter Dagbladet-avsløringer».  

 

Kort tid etter fikk Dagbladet på nytt innsyn i flere irregularitetsrapporter fra FMO. Denne 

gangen i tråd med polsk åpenhet.  

 

 

Vennlig hilsen  

Gunnar Thorenfeldt 

14. januar 2018  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



18 
 

Fullstendig liste over samlet publisering med tittel, dato og medium:  

1. 30. Juli 2017: «Ordfører Piotr (51) levde luksusliv på norske EØS-penger (nett, papir og video)» 

https://www.dagbladet.no/nyheter/ordforer-piotr-51-levde-luksusliv-pa-norske-eos-

penger/68546756 

2. 30. Juli 2017: «EØS-PENGENE: Nå står nye norske milliarder på spill (nett)» 

https://www.dagbladet.no/nyheter/na-star-nye-norske-milliarder-pa-spill-espen-teigen-frp-vil-

strupe-pengesekken/68546956 

3. 31. juli 2017: «Norske penger og verdensberømt polsk danser i bedrageri-skandale (nett og 

video)» 

https://www.dagbladet.no/nyheter/norske-penger-og-verdensberomt-polsk-danser-i-bedrageri-

skandale/68551900 

4. 6. august 2017: «Andrejs Valks fikk norske skattepenger for å spre russisk løgnpropaganda og 

høyreekstrem hets (nett og video)» 

https://www.dagbladet.no/nyheter/andrejs-vilks-fikk-norske-skattepenger-for-a-spre-russisk-

lognpropaganda-og-hoyreekstrem-hets/68566609 

5. 8. august 2017: «Norges EU-minister om EØS-milliardene: - Det er frivillig for Norge å gi pengene 

(nett)» 

https://www.dagbladet.no/nyheter/norges-eu-minister-om-eos-milliardene---det-er-frivillig-for-

norge-a-gi-pengene/68574084 

6. 13. august 2017: «Derfor holder Norge EØS-juks hemmelig (nett)» 

https://www.dagbladet.no/nyheter/derfor-holder-norge-eos-juks-hemmelig/68576434 

7. 15. august 2017: «Aivija fikk norske EØS-penger for å lage sommerleir for blinde barn – alarmen 

gikk da hun ikke kunne bevise at leiren hadde funnet sted (nett)» 

https://www.dagbladet.no/nyheter/aivija-fikk-norske-eos-penger-for-a-lage-sommerleir-for-blinde-

barn--alarmen-gikk-da-hun-ikke-kunne-bevise-at-leiren-hadde-funnet-sted/68592272 

8. 26. august 2017: «Dagbladet-video vekker oppsikt i Latvia. Nå får professor som spredde incest-

rykter om Norge refs fra sitt eget universitet (nett)». 

https://www.dagbladet.no/nyheter/dagbladet-video-vekker-oppsikt-i-latvia/68610957 

9. 26. august 2017: «Island nekter Dagbladet innsyn i EØS-juks (nett)» 

https://www.dagbladet.no/nyheter/island-nekter-dagbladet-innsyn-i-eos-juks/68634771 

10. 3. september 2017: «9 millioner norske EØS-kroner skulle hjelpe 100 kvinnelige 

menneskehandel-ofre i Romania. Prosjektet stoppet ved denne rønna (nett og papir)» 

https://www.dagbladet.no/nyheter/9-millioner-norske-eos-kroner-skulle-hjelpe-100-kvinnelige-

menneskehandel-ofre-i-romania-prosjektet-stoppet-ved-denne-ronna/68653894 

11. 7. oktober 2017: «Den skjulte kampen om EØS-milliardene (nett og papir)» 

https://www.dagbladet.no/nyheter/den-skjulte-kampen-om-eos-milliardene/68765547 

https://www.dagbladet.no/nyheter/ordforer-piotr-51-levde-luksusliv-pa-norske-eos-penger/68546756
https://www.dagbladet.no/nyheter/ordforer-piotr-51-levde-luksusliv-pa-norske-eos-penger/68546756
https://www.dagbladet.no/nyheter/na-star-nye-norske-milliarder-pa-spill-espen-teigen-frp-vil-strupe-pengesekken/68546956
https://www.dagbladet.no/nyheter/na-star-nye-norske-milliarder-pa-spill-espen-teigen-frp-vil-strupe-pengesekken/68546956
https://www.dagbladet.no/nyheter/norske-penger-og-verdensberomt-polsk-danser-i-bedrageri-skandale/68551900
https://www.dagbladet.no/nyheter/norske-penger-og-verdensberomt-polsk-danser-i-bedrageri-skandale/68551900
https://www.dagbladet.no/nyheter/andrejs-vilks-fikk-norske-skattepenger-for-a-spre-russisk-lognpropaganda-og-hoyreekstrem-hets/68566609
https://www.dagbladet.no/nyheter/andrejs-vilks-fikk-norske-skattepenger-for-a-spre-russisk-lognpropaganda-og-hoyreekstrem-hets/68566609
https://www.dagbladet.no/nyheter/norges-eu-minister-om-eos-milliardene---det-er-frivillig-for-norge-a-gi-pengene/68574084
https://www.dagbladet.no/nyheter/norges-eu-minister-om-eos-milliardene---det-er-frivillig-for-norge-a-gi-pengene/68574084
https://www.dagbladet.no/nyheter/derfor-holder-norge-eos-juks-hemmelig/68576434
https://www.dagbladet.no/nyheter/aivija-fikk-norske-eos-penger-for-a-lage-sommerleir-for-blinde-barn--alarmen-gikk-da-hun-ikke-kunne-bevise-at-leiren-hadde-funnet-sted/68592272
https://www.dagbladet.no/nyheter/aivija-fikk-norske-eos-penger-for-a-lage-sommerleir-for-blinde-barn--alarmen-gikk-da-hun-ikke-kunne-bevise-at-leiren-hadde-funnet-sted/68592272
https://www.dagbladet.no/nyheter/dagbladet-video-vekker-oppsikt-i-latvia/68610957
https://www.dagbladet.no/nyheter/island-nekter-dagbladet-innsyn-i-eos-juks/68634771
https://www.dagbladet.no/nyheter/9-millioner-norske-eos-kroner-skulle-hjelpe-100-kvinnelige-menneskehandel-ofre-i-romania-prosjektet-stoppet-ved-denne-ronna/68653894
https://www.dagbladet.no/nyheter/9-millioner-norske-eos-kroner-skulle-hjelpe-100-kvinnelige-menneskehandel-ofre-i-romania-prosjektet-stoppet-ved-denne-ronna/68653894
https://www.dagbladet.no/nyheter/den-skjulte-kampen-om-eos-milliardene/68765547


19 
 

12. 7. oktober 2017: «De stille milliardene er Norges europeiske hodepine» 

https://www.dagbladet.no/kultur/de-stille-milliardene-er-norges-europeiske-hodepine/68765578 

13. 8. oktober 2017: «Holdt EØS-juks hemmelig: Nå snur Norge og Island etter Dagbladet-

avsløringer» 

https://www.dagbladet.no/nyheter/holdt-eos-juks-hemmelig-na-snur-norge-og-island-etter-

dagbladet-avsloringer/68765663 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    

   

 

 

 

https://www.dagbladet.no/kultur/de-stille-milliardene-er-norges-europeiske-hodepine/68765578
https://www.dagbladet.no/nyheter/holdt-eos-juks-hemmelig-na-snur-norge-og-island-etter-dagbladet-avsloringer/68765663
https://www.dagbladet.no/nyheter/holdt-eos-juks-hemmelig-na-snur-norge-og-island-etter-dagbladet-avsloringer/68765663

