Stiftelsen for en Kritisk og Undersøkende Presse

DATASKUP 26. OKTOBER 2024

2024/10/26 09:30:00
Countdown placeholder
Nedtelling

Lær hverdagsgraving på #SKUP16

Det er en seiglivet myte at gravejournalistikk bare er noe som kan gjøres av de store redaksjonene i hovedstaden. Derfor innfører #SKUP16 i år begrepet «Hverdagsgraving».
Ola Haram og Kadafi Zaman. Foto: Marius Nyheim Kristoffersen

Ola Haram og Kadafi Zaman. Foto: Marius Nyheim Kristoffersen

Med «Hverdagsgraving» mener vi arbeidsmetoder og former som kan kombineres med en travel turnus og det stadige kravet om å produsere mer. Målet for SKUP er å påvise at det største hinderet for å drive undersøkende journalistikk er dårlige unnskyldninger.

Under rubrikken «Hverdagsgraving» har vi samlet noen av de fremste journalistene fra inn- og utland for å lære bort arbeidsmetoder som ikke krever ekstra ressurser.

Gravende journalistikk er en innstilling
Alt du trenger er det grunnleggende spørsmålet: «Er det sant?» og viljen til å finne svaret. Det mener SVTs Marja Grill. På #SKUP16s åpningsdag gir hun 10 konkrete metoder som du kan benytte med en gang.

Lørdag holder Nils Mulvad og Bruno Ingemann et totimerskurs i hverdagsgraving. Deres beste råd er å begynne gravingen i lokalmiljøet. Gjennnom en rekke eksempler og metoderåd gir de både motivasjon og kunnskap til å bli en graver.

Offentlighetens ABC
«There is allways a document, find it» er det gjennomgående svaret når du spør de fremste journalistene i verden om å gi ett råd til undersøkende journalistikk. Men dokumentjakt i postlister behøver ikke være kjedelig. På #SKUP16 kan du følge jakten fra det første dokumentsøket og opp på bordet til Sivilombudsmannen.

Meld deg på #SKUP16

Bli en digital graver
«Digital kompetanse» og «Datastøttet journalistikk» er begreper som har skylt innover bransjen de siste årene. På #SKUP16 går vi bak begrepene og viser hvordan enkle dataverktøy kan løfte, løse og skape journalistikk. På programmet finner du alt fra grunnleggende kurs i Excel til kursing i hvordan du kommer deg inn i nettets mørkeste og mest sjokkerende hjørner.

Lei av å bli lurt?
«Never check a good story, var en gang et munnhell blant journalister. Nå er det en forretningsmodell». Sitatet kommer fra den svenske journalisten Jack Werner. På #SKUP16 lærer han deg enkle triks for å unngå å gå på virale tullehistorier.

Brukergenerert innhold blir stadig viktigere for redaksjonene. Enten det er videoer fra en kollisjon i hovedgata eller fra krigssoner langt unna. Gavin Sheridan er en av verdens fremste eksperter på å fastslå om videoer og bilder er det de utgir seg for å være.

Slik Gjorde Vi Det
SKUPs grunnmur og ryggrad. Gjennom 15 seminarer gjennomgår vi et bredt utvalg av journalistiske prosjekter fra den minste lokalavis til NRK Dagsrevyen.

På forsiden nå