Stiftelsen for en Kritisk og Undersøkende Presse

DATASKUP 26. OKTOBER 2024

2024/10/26 09:30:00
Countdown placeholder
Nedtelling
Making a Murderer-skaperne intervjues av Asbjørn Slettemark på SKUP. Foto: Iselin Shaw of Tordarroch

«Making a murderer»-skaperne hadde 1000 timer film

...og 10.000 timer med telefonopptak. Da det ble foreslått å spre materialet utover flere episoder, reagerte de begge med spontan begeistring.

...og 10.000 timer med telefonopptak. Da det ble foreslått å spre materialet utover flere episoder, reagerte de begge med spontan begeistring.

IS_SKUP5_5913«True Crime»-serien «Making a murderer» har tatt verden med storm etter at den ble lansert på Netflix. Nesten alle nordmenn har sett den, sier Asbjørn Slettemark i sin introduksjon av de prisbelønte dokumentarskaperne Moira Demos og Laura Ricciardi, som er på norgesbesøk for å snakke om serien sin.

Prosessen for å få tak i alt det historiske materialet var omstendelig og tidkrevende. Ricciardi forteller om begynnelsen av prosessen.

– Folk bare la på da jeg ringte. Jeg måtte være utrolig pågående for å få gjennomslag. Men materialet vi fikk tak i fra lokale medier og andre steder, viste seg å være stor hjelp for serien, sier hun.

 

Samtidig som de forsøkte å forenkle materialet så mye som mulig, var de opptatt av å gi seerne et så helhetlig bilde av saken som mulig.

– Vi ville ikke fordumme informasjonen. Vi hadde tro på at seerne våre ønsket å se det store, komplekse bildet, sier Demos.IS_SKUP5_5923

Selv føler hun den viktigste lærdommen hun har tatt av arbeidet med serien, er at det offentlige og det som foregår back-stage ikke nødvendigvis har noe med hverandre å gjøre. Det er en av grunnene til at hun mener fremtiden vår avhenger av gode journalister.

Selv betegner ikke de to seg som journalister, men det forstår godt at mange kaller deres arbeid for journalistikk. Ricciardi mener journalister og filmskapere har mye å lære av hverandre.

–Det er mange begrensninger ved å være uavhengig filmskaper. Husk at Steven satt i fengsel mesteparten av tiden vi filmet, og vi hadde bare begrenset adgang til han under arbeidet. Samtidig er det viktig å tenke på det positive hele tiden. Å være uavhengig medfører for eksempel at du ikke har en deadline, og at du dermed kan grave deg enda dypere ned i materialet ditt, sier Ricciardi.

IS_SKUP5_5902

Filmskaperne mener heller bestemt at de ikke er opptatte av hvorvidt Steven Avery er skyldig eller ei.

– Vi er ikke så opptatte av det. Det vi prøver å vise, er rettergangen i saken. På den måten kan vi finne svar på om dagens amerikanske rettssystem egentlig fungerer noe bedre i 2015 enn i 1985, sier Ricciardi.

På spørsmål fra Asbjørn Slettemark om det kommer en oppfølger forteller Ricciardi at dette er noe de vurderer.

– Stevens nye advokat har sagt at hun er åpen for å la oss filme med henne. Men vi må være klare på hvorfor vi vil fortsette historien. Denne saken er så stor at media overalt vil følge saken. For oss, som er uavhengige filmskapere, kan det bli begrensende, sier Ricciardi.

På forsiden nå